Svenska som andraspråk (16-30 hp), 15 hp

Swedish as a second language (16-30 cr), 15 credits

93SA27

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Helena Grönås

Kursansvarig

Helena Grönås

Studierektor eller motsvarande

Lisbeth Hurtig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt 

områdesbehörighet 6c

samt 

godkända kurser  Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betyssättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, samt momenten/kurserna i ämnesdidaktik och vetenskapligt kunnande i ingångsämnet (1-60 hp) och ämne 2 (1-60 hp), eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för teorier om språkinlärare och språktillägnandeprocessen
- kunna uppvisa grundläggande kunskaper om aktuell forskning inom andraspråksområdet
- kunna problematisera och diskutera något område inom andraspråksutveckling
- kunna tillämpa grammatisk analys vid diskussion och bedömning av inlärares språkliga produktion

Kursinnehåll

I kursen studeras teorier och modeller för andraspråksutveckling. Den studerande analyserar och diskuterar språkliga exempel utifrån dessa teorier. Den studerande läser om och diskuterar psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling. Kursdelen innebär en fördjupad diskussion av det svenska språkets grammatik och de speciella svårigheter denna innebär för andra andraspråksinlärare.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen förekommer följande arbetsformer: föreläsningar, seminarier, självständiga studier av kurslitteratur, arbete med övningsuppgifter och grupparbeten.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och skriftlig salstentamen.

Provkoder:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Begrepp inom språkinlärning, 2,5 hp. Skala U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen Språkinlärning 7,5 hp Skala U-VG
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen Tillämpad grammatik, 5 hp Skala U-VG

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.