Folkbildning som samhällsfenomen och lokal verklighet, grundnivå, 15 hp

Folkbildning as a Social and Local Reality, 15 credits

940G01

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9FOL Folkhögskollärare, halvfart 1 (HT 2013) Svenska O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Behörig att påbörja kursen är den som har antagits till utbildningsprogrammet.

Lärandemål

Den studerande skall efter genomförd kurs kunna:
• diskutera folkhögskollärarens arbete i en folkhögskolekontext
• diskutera folkbildningens olika uttrycksformer
• beskriva folkbildningens uppdrag och mål
• diskutera folkbildningens möjligheter och gränser
• reflektera kring folkbildningens värdegrund
• skriftligt formulera en sammanhängande text

Kursinnehåll

I kursen ska den studerande bekanta sig med folkhögskollärarens arbete i folkhög¬skolan samt hur folkhögskolor och andra ¬institutioner tol¬kar folkbildningens uppdrag och mål i lokal handling. Vidare ska studenten studera folkbildningens aktuella uppdrag och mål så som de beskrivs i förordningar och styrdokument. Studenten ska sätta sig in folkbildning som begrepp, dess idéhistoriska rötter och innebörder över tid liksom att diskutera folkbildningens möjligheter och gränser.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, individuella uppgifter, gruppuppgifter och diskussioner. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp, och fältuppgifter.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.

Provkoder:
SRE1 Skriftlig redovisning Folkhögskolan som lokal verklighet, 4 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning Folkbildningens idé och uttrycksformer, 4 hp U-G
SFU1 Skriftlig fördjupningsuppgift Folkbildningens möjligheter, gränser och grundläggande värden, 7 hp U-G

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SFU1 Skriftlig fördjupningskurs 7 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning 4 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 4 hp U, G
2014: Dimenäs, Jörgen (2007): Lära till lärare. Stockholm: Liber. (I kursen läses om etnografi) Gustavsson, Bernt (2009): Folkhögskolans praktiker i förändring. Lund: Student litteratur. (I kursen läses kapitel 1-10) Gustavsson, Bernt, Wiklund, Matilda (2013): Nyttan med folklig bildning: en studie av kapitalformer i folkbildande verksamhet. Lund: Nordic Academic Press (I kursen läses särskilt sid 1- 62) Laginder, Ann-Marie; Nordvall, Henrik & Crowther, Jim (red.) (2013): Popular Education, Power and Democracy: Swedish Experiences and Contributions. NIACE Larsson, Berit (2009): Ett delat rum. Agonistisk feminism och folklig mobilisering – exemplet kvinnofolkhögskolan. Göteborg: Makadam förlag. (Särskilt sidorna 68-77 & 112-130 där författaren skriver om folkbildning) Larsson, Staffan (2001): Seven aspects of democracy as related to study circles. International. Journal of Lifelong Education, 20(3), 199-217. (Pdf-fil läggs ut). Larsson, Staffan (2005) Förnyelse som tradition. I: Laginder, Ann-Marie & Landström, Inger (red) Folkbildning – samtidig eller tidlös. Mimer, Linköpings universitet http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-30146 Paldanius, Sam (2007): En folkhögskolemässig anda i förändring. Linköping University Press. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54094 Regeringens proposition (2013/2014): Allas kunskap – allas bildning 2013/14:172 http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/57/00/3f9e078a.pdf Tösse, Sigvart (2009): Folkbildning som universellt fenomen. Om betydelser och motsvarigheter i historiskt och internationellt perspektiv. Mimer, Linköpings universitet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-72777 Åberg, Pelle & von Essen, Johan (2012): Tradition, resurs eller nödvändighet. Om relationen mellan folkhögskolor och deras huvudmän. Stockholm: Folkbildningsrådet. http://www.folkbildning.se/Rapporter-publikationer/Utvarderingar/Utvarderingar-2012 Aktuella dokument: Folkbildningsrådet (2013). Folkbildningens vägval och vilja http://www.folkbildning.se//Documents/R_Aktuella_projekt/folkbildningens-vagval-vilja.pdf Folkbildningsrådet (2011). Gränsöverskridande folkbildning – om resurser, nätverk och transnationellt engagemang. www.folkbildning.se Rörelsefolkhögskolornas idéorganisation (RIO) (2013) Idéprogram http://www.rio-org.se/images/nyheter/ideprogramWEBB.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.