Folkhögskollärarens arbetsuppgifter och yrkesroll, fortsättningskurs, 15 hp

The Folk High School Teacher as a Professional, 15 credits

940G02

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9FOL Folkhögskollärare, helfart 2 (HT 2014) Svenska O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande
• visa förmåga att på ett självständigt och reflekterat sätt och i samarbete med andra kunna planera, genomföra och analysera lärprocesser
• kunna presentera strategier för planering av icke-kursplanestyrda studier
• presentera och diskutera ett självständigt arbete rörande någon aspekt av folk-högskollärarens arbete och yrkesroll

Kursinnehåll

Den studerande får under kursen fördjupa sig i folkhögskollärarens arbetsuppgifter som de tar sig uttryck i den dagliga verksamheten på folkhögskolan eller annan folkbildningsverksamhet. Under verksamhetsförlagd utbildning arbetar studenten med olika former och metoder för att organisera vuxnas lärande utifrån de studerandes speciella förutsättningar och livsvillkor. Under VFU utvecklar studenten kunskap om olika strategier för planering av icke-kursplanestyrda studier och metoder för bedömning av folkbildningsverksamhet. Kursen avslutas med att studenten självständigt planerar och genomför ett examensarbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, individuella uppgifter, gruppuppgifter och diskussioner, verksamhetsförlagd utbildning samt examensarbete.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning, inkl skriftlig redovisning av ett examensarbete och uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.

Provkoder:
SRE1 Skriftlig redovisning Undervisningsdesign och omdöme, 1,5 hp U-G
EXA1 Examensarbete, 7,5 hp, U-G
TDL1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor, VFU-examination, 6 hp U-G

Examinationen av de tillämpade didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre (3) examinationstillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Abrandt Dahlgren, Madeleine & Carlsson, Irma (red) (2009). Lärande på vuxnas vis. Studentlitteratur. Lund (kapitel 3, 4 och 5, totalt ca 50 sidor) Brusling, Christer & Strömqvist, Göran (red) (2007) Reflektion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur (170 sidor). Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2002). Respekt för läraryrket – Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholms universitet (208 sidor) Dimenäs, Jörgen (red) (2007) Lära till lärare. Stockholm: Liber (Kapitel 8-15, totalt ca 150 sidor) Harlin, Eva-Marie (2013). Lärares reflektion och professionella utveckling – med video som verktyg. Linköpings Universitet. Linköping. (s 7 – 96, totalt 90 sidor). http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:620125 Nordgren, Kenneth, Samuelsson, Johan, Odenstad, Christina (red) (2012). Betyg i teori och praktik. Malmö. Gleerups förlag.(200 sidor) Larsson, Staffan (1993) Kvalitet i kvalitativa studier. Journal of Nordic Educational Research - Vol 25(2005): p. 16 – 35 (20 sidor) Wedin, Ann-Sofi (2007). Lärares arbete och kunskapsbildning. Linköpings Universitet. Linköping. (s 9 – 99, totalt 90 sidor) http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:17640

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.