Kunskap, Bildning och Lärande, 15 hp

Knowledge, Education and Bildung, 15 credits

940G04

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Irma Carlsson

Studierektor eller motsvarande

Per Andersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L9FOL Folkhögskollärare, halvfart (Folkhögskollärare, halvfart) 2 (VT 2014) Svenska
L9FOL Folkhögskollärare, helfart 1 (VT 2014) Svenska O
L1FOL Folkhögskollärarprogrammet 2 (VT 2014) Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Folkhögskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet Behörig att påbörja kursen är den som har antagits till utbildningsprogrammet.

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande
• kunna problematisera olika innebörder av begreppen kunskap, bildning och lärande och deras inbördes relation
• visa förmåga att diskutera hur dessa begrepp kan relateras till och formas i olika situationer där vuxna lär
• visa förmåga att observera och analysera konkreta undervisningssituationer
• visa förmåga till allmän- och ämnesdidaktisk reflektion

Kursinnehåll

Den studerande får i kursen fördjupa sig i begreppen kunskap, bildning och lärande. Dessutom relaterar studenten dessa begrepp till allmän- och ämnesdidaktiska frågeställningar. Under verksamhetsförlagd utbildning undersöker studenten hur synen på kunskap, bildning och lärande formar undervisningen i folkbildningens praktiska pedagogiska verksamheter. Studenten prövar att undervisa och reflektera kring denna undervisning i relation till kursens begrepp.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, individuella uppgifter, gruppuppgifter, diskussioner samt verksamhetsförlagd utbildning. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning och uppvisande av tillämpade didaktiska lärarförmågor.

Provkoder:
SRE1 Skriftlig redovisning – kunskapsöversikt, 4 hp U-G
STN1 Skriftlig fördjupning – begreppsanalys, 6,5 hp U-G
TDL1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor, VFU-examination – analys av undervisningssituation, 4,5 hp U-G

Examinationen av de tillämpade didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre (3) examinationstillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Abrandt Dahlgren, Madeleine och Carlsson, Irma (red). (2009) Lärande på vuxnas vis – vetenskap och beprövad erfarenhet. Lund: Studentlitteratur. Kap 2, 3, 4 (50 s) Aspelin Jonas & Persson Sven (2011). Om relationell pedagogik. Malmö: Gleerups. (150 s) Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas. (2010). Ämnesdidaktik– en undervisningskonst. Stockholm: Norstedts (150 s) Burman, Anders & Sundgren, Per. (2010). Bildning: Texter från Esaias Tengnér till Sven-Eric Liedman. Daidalos. (Valda delar, 80-100 s) Dimenäs, Jörgen (red). (2007). Lära till lärare. Stockholm: Liber (Valda delar 50 s) Jonsson, Stefan. (2007). ”Apans bildningsresa”. I: Bernt Gustavsson (red). Bildningens förvandlingar. Göteborg: Daidalos (20 s) Gustavsson, Bernt. (2013). ”The idea of democratic bildung: Its transformation in space and time.” In: Ann-Marie Laginder, Henrik Nordvall & Jim Crowther (eds). Popular Education, Power and Democracy. Swedish Experiences and Contributions. Leicester: NIACE, Chapter 3 p 35-49 (14 s) Gustavsson, Bernt. (2002.) Vad är kunskap? Stockholm: Skolverket. (125 s) pdf-fil i FC Laginder, Ann-Marie & Stenøien, Jorun. M. (2011). ”Learning by Interest: Experiences and Commitments in Lives with Dance and Crafts.” Vocations and Learning. Volume 4 Number 2. p. 151-167. (17 s) Larsson, Berit (2010). Ett delat rum – agonistisk feminism och folklig mobilisering. Göteborg: Makadam förlag. Kapitel X, XI, XII, XIV (50 s) Larsson, Staffan. (1996). ”Vardagslärande och Vuxenstudier.” I: Per-Erik Ellström m fl (red) Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur (20 s) Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik. Fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (230 s) Marton, Ference och Keith Trigwell. (2000). “Variatio Est Mater Studiorum”. Higher Education Research & Development no 19 vol 3 p 381-395. (15 s) Matusov, E. (2001). “Intersubjectivity as a way of informing teaching design for a community of learners classroom.” Teaching and Teacher Education vol 17. Issue 4 p 383-402. (15 s) Säljö, Roger (2001). Lärande i praktiken Stockholm: Prisma. Kap 3 och 6 (50 s)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.