Undervisning och möten I, 10.5 hp
Teaching I, 10.5 credits
940G12
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Robert AmanKursansvarig
Robert AmanStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, helfart (Helfart) | 1 (VT 2020) | 202007-202013 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Folkhögskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• beskriva och analysera det egna ämnesområdets innehåll och karaktär i förhållande till folkhögskolors pedagogiska uppdrag och undervisningsvillkor
• planera, genomföra, utvärdera och begreppsliggöra undervisning
• använda praktiskt-estetiska uttrycksmedel vid undervisning
Kursinnehåll
Kursen behandlar undervisning på folkhögskola tillsammans med didaktikens centrala frågeställningar. Studenterna får i kursen identifiera och reflektera över det egna undervisningsämnets innehåll och karaktär både som kunskapsområde och som levd erfarenhet. Studenterna får öva sig på att organisera undervisning och använda olika uttrycksmedel vid undervisning. Kursen innehåller även normkritiska perspektiv på undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, fältstudier och undervisningsövningar.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarium, genomförande av övningslektion med efterföljande skriftlig reflektion samt en individuell skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE2 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
SRE1 | Övningslektion med tillhörande reflektion | 4.5 hp | U, G |
OBL1 | Seminarium | 3 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
ISBN: 9781612050263, 1612050263, 9781612050270, 1612050271
Kapitel 3, Teaching
Valda delar
ISBN: 9789144108681
ISBN: 9789127120006
Artiklar
Kompletterande litteratur
Böcker
Artiklar och valbar läsning tillkommer. Lista finns på LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.