Folkhögskolan som särskild utbildningsform, 15 hp
The folk high school as educational institution, 15 credits
940G31
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Louise MalmströmKursansvarig
Louise MalmströmStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKontaktinformation
Administratör, Fredrik Kilström
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, halvfart | 1 (VT 2024) | 202404-202423 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1FH1 | Folkhögskollärarprogrammet, helfart | 1 (VT 2024) | 202404-202423 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Folkhögskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för folkhögskolans framväxt, organisation, uppdrag och mål
- beskriva folkbildningens idéer och grundläggande värden såsom bildning, demokrati, jämställdhet, jämlikhet, mångfald och mänskliga rättigheter och hur de kommer till uttryck i folkhögskollärarens arbete
- identifiera och gestalta folkhögskolans samtida och framtida utmaningar i förhållande till aktuell folkbildningsforskning
- redogöra för och problematisera olika centrala begrepp som undervisning, kunskap, bildning och lärande
- redogöra för olika vuxendidaktiska perspektiv
- beskriva och analysera det egna ämnesområdets innehåll och karaktär i förhållande till folkhögskollärarens pedagogiska uppdrag och sammanhang
- utifrån det egna ämnet planera, genomföra, beskriva och begreppsliggöra samt reflektera över undervisning i förhållande till folkhögskollärarens pedagogiska uppdrag och sammanhang
- använda praktiskt-estetiska uttrycksmedel vid undervisning
Kursinnehåll
Kursen ger en introduktion till folkhögskolan som särskild utbildningsform. Dokument som är centrala för folkhögskolan behandlas, tillsammans med historiska och aktuella tolkningar av folkbildningens idéer samt exempel på folkbildningsforskning. Studenten genomför en kortare fältstudie för att bekanta sig med skolformen och med folkhögskollärarens arbete. Därutöver behandlar kursen undervisning på folkhögskola utifrån didaktikens centrala frågeställningar. Studenten får identifiera och reflektera över det egna undervisningsämnets innehåll och karaktär. Studenten får öva sig på att organisera undervisning och använda olika uttrycksmedel vid undervisning. Kursen innehåller även normkritiska perspektiv på undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, fältstudier, undervisningsövningar och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntlig gruppredovisning, genomförande av övningslektion med efterföljande skriftlig reflektion samt individuella skriftliga redovisningar.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
GRE1 | Muntlig gruppredovisning | 2.5 hp | U, G |
OBL1 | Seminarium | 3 hp | U, G |
SRE2 | Övningslektion med tillhörande reflektion | 4.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789144133300
Köps eller lånas, återkommer i senare delkurser.
ISBN: 9789144118086
Intro och kapitel 1. Köps eller lånas, återkommer i senare delkurser.
ISBN: 0415267617, 0415267080, 9780415267618, 9780415267083
Finns på Lisam
Egenvalda delar
ISBN: 9185009199, 16513460, 16513460
Finns på Lisam.
ISBN: 9789171734747
Kapitlet Hållén, Elinor (2016). Folkbildning – fri och frivillig eller under statliga direktiv? Vad ska folket kunna? Finns på Lisam.
ISBN: 9789144108681
Köps eller lånas och kan med fördel användas under hela utbildningen.
ISBN: 9185457639
Kapitlet Larsson, Staffan (2005) Förnyelse som tradition. Finns på Lisam.
ISBN: 9789127120006
Köps eller lånas och kan med fördel användas under hela utbildningen
ISBN: 3643912404, 978-3643912404
Finns på Lisam
Andersson, Per, Millenberg, Filippa & Österborg Wiklund, Sofia Freedom with reservations: The work of the Swedish folk high school teacher.ISBN: 9781138500600
Finns på Lisam
Biesta, Gert What if? Art education beyond expression and creativityISBN: 9789140688262
Köps eller lånas och kan med fördel användas under hela utbildningen
Artiklar
Finns på Lisam.
s. 33-52. Finns på Lisam.
Finns på Lisam.
Finns på Lisam.
Finns på Lisam eller via länken
Webbsidor
Kompletterande litteratur
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.