Specialpedagogisk verksamhet, 15 hp

Special Education, 15 credits

941A09

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kristin Westerholm

Kursansvarig

Henrik Lindqvist, Kristin Westerholm

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7YSP Specialpedagogprogrammet 2 (VT 2018) 201804-201823 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialpedagogprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupad förståelse för vilken betydelse organisering av den specialpedagogiska verksamheten får för såväl innehåll som utfall av den samma
- ha fördjupade kunskaper om olika pedagogiska processer och metoder i arbetet som samtalspartner och rådgivare
- ha fördjupad kunskap om hur strukturer och processer påverkar i små och stora grupper
- ha fördjupad kunskap kring hur roller och normer utvecklas och vilken funktion dessa fyller i olika grupper
- ha fördjupad förståelse för betydelsen av gruppledarens förhållningssätt med avseende på samspelet i gruppen
- kunna reflektera över sin egen roll, sitt eget förhållningssätt och även kunna värdera det egna bidraget i grupper av olika slag
- ha fördjupad kunskap om hur pedagogisk utredning kan användas vid framtagande av utvecklingsplaner och åtgärdsprogram
- ha förmåga att värdera behov av kartläggningsinsatser i olika situationer
- visa kunskap om aktuell forskning inom det specialpedagogiska kunskapsområdet

Kursinnehåll

Specialpedagogprogrammets andra kurs fokuserar på de ansvarsområden och den verksamhet som specialpedagogen ska leda, utveckla och utvärdera. Centralt innehåll i kursen är organisering av och lärande om hur olika grupper utvecklas och fungerar. Kommunikation och samtal i olika kontexter och studentens egen roll som ledare i gruppsammanhang lyfts fram i diskussioner och i utvärdering av arbetsgruppers arbete. Gruppers och grupprocesser påverkan på lärande är också viktigt kursinnehåll.

En del av specialpedagogens arbete innebär att kartlägga, utreda, planera och utvärdera specialpedagogiska insatser på individ, grupp och organisationsnivå. Ett redskap i detta arbete är åtgärdsplanering och åtgärdsprogram/handlingsplaner. Innebörden av samt organisation och genomförande av sådana arbetsuppgifter studeras och analyseras i kursen genom både teoretiska och fältanknutna studier. För-, grund- och gymnasieskolors arbete med utvecklingsplaner studeras också.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen är PBL inspirerad och studenterna arbetar i basgrupper med basgruppshandledning. Undervisningen genomförs också genom föreläsningar, fältstudier och skriftliga uppgifter både individuellt och i grupp, och med stöd av lärplattform.

Examination

Examination sker genom individuella och gruppvisa kurs- och fältuppgifter samt bearbetning av fall. Examinationerna kan vara såväl skriftliga och muntliga.

SRE5, 2 hp, Specialpedagogisk forskning
SRE6, 2 hp, Pedagogisk kartläggning
SRE7, 2 hp, Åtgärdsprogram/handlingsplan
SRE8, 1 hp, Basgrupp
STN2, 8 hp, Skriftligt examinationsuppgift

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.