Möjligheter, hinder och utmaningar i lärandet, 15 hp

Opportunities, Obstacles and Challenges for Learning, 15 credits

941A11

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Lotta Holme, Ann-Marie Markström

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 4 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7YSP Specialpedagogprogrammet 4 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialpedagogprogrammet
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkända 30 högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- kunna analysera och problematisera socioemotionella faktorers, psykosociala faktorers och miljöfaktorers påverkan på utveckling och lärande
- visa kunskaper om sociala problem och förhållanden
- kunna analysera pedagogiska utmaningar i ett relationellt, kompensatoriskt och kritiskt perspektiv
- visa kunskaper om neuropsykiatriska diagnosers inverkan på individ och miljö
- visa kunskaper om intellektuella funktionshinder, inlärningssvårigheter och särskolan som skolform
- kunna formulera och problematisera olika perspektiv på komplexa lärandesituationer
- kunna diskutera skilda specialpedagogiska förklaringsmodeller och förhållningssätt
- visa insikter i aktuell specialpedagogisk forskning.

Kursinnehåll

Kursen tar upp det komplicerade samspelet mellan individ och miljö, vilket både skapar förutsättningar, utmanar och reser hinder för lärandet. Kursen behandlar på ett kvalificerat sätt hur samverkan mellan samhälle, institutioner, hem och skola påverkar lärandet. I kursen ingår fördjupade kunskaper om kommunikativ förmåga och om grupper, olika livsvillkor och skolans vardag samt sociala problem. Barns och elevers sociala situation problematiseras i ett intersektionellt perspektiv med fokus på genus, etnicitet och fattigdom. Socioemotionella och psykosociala faktorer lyfts särskilt fram, liksom begreppet språklig medvetenhet. Även neuropsykiatriska diagnosers och intellektuella funktionshinders påverkan på lärande och utveckling problematiseras och diskuteras på ett fördjupat sätt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen används lärplattform på nätet som stöd för lärande genom diskussioner i grupper och respons från lärare och studenter. Undervisningen på campus sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella kursuppgifter. Kursen avslutas med en examinationsuppgift.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig examinationsuppgift 9 hp U, G
SRE5 Skriftlig hemtentamen 3 hp U, G
SRE4 Skriftlig hemtentamen 3 hp U, G
OBL1 Obligatoriskt moment - litteraturseminarier 0 hp D

Böcker

Litteraturlistan är preliminär

Ahlefeld Nisser, D. von, (2009) Vad kommunikation vill säga [Elektronisk resurs]: en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-26234

Attwood, Tony, (2000) Om Aspergers syndrom : vägledning för pedagoger, psykologer och föräldrar Stockholm : Natur och kultur, 2000 ;

ISBN: 9127078353, 9789127078352

Backlund, Åsa, Högdin, Sara, Weitz, Ylva Spånberger, (2017) Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2017

ISBN: 9789140695789

Brodin, J, (2009) Barn i utsatta livssituationer Malmö: Gleerups
Brunberg, E., Eriksson, C. & Tinnfält, A, (2007) Att ha minst en förälder som missbrukar. Om psykisk ohälsa och utvärderade interventioner Kunskapsöversikt Örebro: Örebro universitet.

http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:138277/FULLTEXT01.pdf

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö : Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Bunar, Nihad, (2015) Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2015

ISBN: 9789127142367

Dysthe, O, Dialog, samspel och lärande Lund: Studentlitteratur
Fejes, Andreas, Thornberg, Robert, (2015) Handbok i kvalitativ analys 2., utök. uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147111657

Kapitel: Bolander, E. & Fejes, A, Diskursanalys

Bolander, E. & Fejes, A Diskursanalys

Gillberg, Christopher, (2013) Ett barn i varje klass : om ADHD och DAMP 3. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144072722

Ineland, Jens, Molin, Martin, Sauer, Lennart, (2013) Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd 2., [rev.] uppl. Malmö : Gleerup, 2013

ISBN: 9789140685933

Jakobsson, Inga-Lill, Lundgren, Marianne, (2013) Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127132337

Kutscher, Martin L., Attwood, Tony, Wolff, Robert R., (2016) Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, autism, asperger, tourettes, ångest med flera Andra reviderade utgåvan [Stockholm] : Natur & Kultur, [2016]

ISBN: 9789127141759

Kärfve, E., (2002) Kärfve, E. Hjärnspöken: DAMP och hotet mot folkhälsan. Symposion.
Meeuwisse, Anna, Swärd, Hans, (2013) Perspektiv på sociala problem 2., omarb. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2013

ISBN: 9789127134287

Ogden, Terje, Wallgren, Gunnel A., (2003) Social kompetens och problembeteende i skolan : kompetensutvecklande och problemlösande arbete 1. uppl. Stockholm : Liber, 2003

ISBN: 9147051361, 9789147051366

Sandberg, Anette, (2014) Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144092577

Kapitel: Granlund, Mats. Barn med utvecklingsstörning.
Kapitel: Luttropp, A. Utvecklingsstörning och samspel.

 

Granlund, Mats Barn med utvecklingsstörning

Luttropp, A. Utvecklingsstörning och samspel.

Sernhede, Ove, Tallberg Broman, Ingegerd, (2014) Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser 1. uppl. Stockholm : Liber, 2014

ISBN: 9789147111541

Artiklar

Cameron, C., Jackson, S., Hauari, H., Hollingworth, K., Continuing educational participation among children in care in five countries: some issues of social class Journal of Education Policy, 27(3):387-399 2012
Canino, G., Alegría, M., Psychiatric diagnosis - Is it universal or relative to culture? Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 49(3):237-250 2008
Collins, P. H., It's All in the Family: Intersections of Gender, Race, and Nation Hypatia, 13(3):62-82 1998.
de Boer, A., Pijl, S.J., Minnaert, A., Students' Attitudes towards Peers with Disabilities: A review of the literature International Journal of Disability, Development and Education, 59(4):379-392 2012
Forsberg, C., Thornberg, R., The social ordering of belonging: Children’s perspectives on bullying International Journal of Educational Research. 78:13-23 2016.
Grosche, M., Volpe, R.J., Response-to-intervention (RTI) as a model to facilitate inclusion for students with learning and behaviour problems European Journal of Special Needs education, 28(3):254-269 2013.
Persson, Roland S, Author, Högskolan i Jönköping, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Livslångt lärande/Encell, Originator, Särbegåvning: Ett differentierat fenomen med sociala konsekvenser Socialmedicinsk tidskrift. 2, 129-138. 2014
Ramberg M, Special educational resources in the Swedish upper secondary schools: a total population survey. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 440-462, 2013

Kapitel: Puskás, T, & Ålund, A, Etnicitet: Gränsdragningens och skillnadsskapandets komplexitet.

Staunaes, D., Where have all the subjects gone? Bringing together the concepts of intersectionality and subjectification. Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 11(2), 101-110, 2003
Överlien, C. & Hydén, M., Att tvingas lyssna - hur barn bevittnar pappas våld mot mamma. Barn. 1 (25):9-25 2007

Övrigt

Därutöver tillkommer internationella överenskommelser (till exempel FN:s barnkonvention, Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Salamancadeklarationen), kommunala och lokala styrdokument för obligatoriska och frivilliga skolformer, skollag, socialtjänstlag, diskrimineringslag och aktuella läroplaner i tillämpliga delar samt aktuella vetenskapliga artiklar.https://researchonline.jcu.edu.au/45024/Boon, H.J. & Lewthwaite, B.E, Teacher ethics: the link between quality teaching and multi-ethnic and multiracial education Athens Journal of Education, 3(4), 331-344 2016 https://researchonline.jcu.edu.au/45024/.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.