Examensarbete, 15 hp

Final Thesis, 15 credits

941A12

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingrid Olsson

Kursansvarig

Ingrid Olsson, Lotta Holme

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7YSP Specialpedagogprogrammet 6 (VT 2018) 201804-201823 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialpedagogprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgången kurs Vetenskapsteori och forskningsmetod med minst 5 godkända högskolepoäng och minst 45 övriga högskolepoäng inom Specialpedagogprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande ha:

- genomfört ett självständigt arbete med forskningskaraktär och tydlig yrkesrelevans
- utvecklat fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda specialpedagogiska kunskapsområdet
- utvecklat sin metodiska och analytiska skicklighet
- fördjupade kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt
- fördjupade kunskaper i vetenskaplig kommunikation och vetenskapligt framställningssätt
- fördjupade kunskaper inom forskningsetiska aspekter samt kunna tillämpa dessa i relation till den egna studien
- självständigt presenterat och försvarat eget vetenskapligt arbete
- kritiskt granskat och diskuterat ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning inom det för examensarbetet valda kunskapsområdet samt fördjupad kunskap om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter för forskning. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras under kursen. Examensarbetet är ett självständigt arbete där kunskaper från tidigare kurser i specialpedagogprogrammet ska knytas samman och fördjupas. Arbetet skall vara yrkesrelevant och relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. Examensarbetet kan vara en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, en litteratur eller en dokumentstudie. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Examensarbetet innebär att genomföra och redovisa ett självständigt arbete med handledning individuellt eller i grupp med stöd av lärplattform. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Examensarbetet redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på annat examensarbete och aktivt delta i ytterligare ett examensarbetesseminarium.

OBL1, 0 hp, Obligatoriskt moment, deltagit i seminarium
OPP1, 0 hp, Opponentskap
RES1, 0 hp, Respondentskap
UPS1, 15 hp, Uppsats

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturlista Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp Datainsamlingsmetod Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2:a upplagan. Malmö: Liber Ekonomi. Dalen, M. (2015). Intervju som metod. Malmö: Gleerup. Hammar Chiriac, E. & Einarsson, C. (2013). Gruppobservationer. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Trost, J. (2016) Enkätboken . 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. Wibeck, V., M. Abrandt Dahlgren, and G. Öberg. 2007. “Learning in Focus in Groups and Analytical Dimension for Enhancing Focus Group Research.” Qualitative Research 7 (2): 249–267. doi:10.1177/1468794107076023. Vetenskapsteori Allwood, C. M., & Eriksson, M. G. (2017). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. Lund: Studentlitteratur. Kvalitativ metod Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2:a upplagan. Malmö: Liber Ekonomi. Fejes, A., & Thornberg, R. (red.), (2015). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Larsson, S. (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk pedagogik, 25, 16-36. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:245080 Larsson, S. (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International journal of research & method in education. 32, 25-38. Hämtas på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17437270902759931#preview Vetenskapsrådet (2010). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Wibeck, V., M. Abrandt Dahlgren, and G. Öberg. 2007. “Learning in Focus in Groups and Analytical Dimension for Enhancing Focus Group Research.” Qualitative Research 7 (2): 249–267. doi:10.1177/1468794107076023. Åsberg, R. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Kvantitativ metod Barmark, M. Djurfeldt, G. (2015). Statistisk verktygslåda 0: Att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådet (2010). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2007). Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Åsberg, R. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Övrigt Egen vald litteratur gällande valt ämne som används i PM.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.