Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande, 15 hp

Assessment, Evaluation and Measurement of Students´ Knowledge and Learning, 15 credits

942A05

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Elisabeth Eriksson

Kursansvarig

Elisabeth Eriksson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 5 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 11 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 5 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 9 (HT 2017) 201734-201823 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande
- jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om
kunskapsbedömning
- redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning och reflektera över sitt eget förhållningssätt
- problematisera kunskapsbedömning och betyg som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv
- beskriva olika effekter av kunskapsbedömning, examination och betygsättning och diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess

Kursinnehåll

Delkurs 1 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskaper och aspekter av lärande: kunskapsbegreppet, olika former av kunskap, lärteorier samt begrepp och taxonomier för planering och analys av såväl undervisning som bedömning.
- Grundläggande teorier om mätning: skalor och mätning, reliabilitet och validitet vid mätningar, kriterie- respektive normrelaterad bedömning samt faktorer som kan störa bedömningsresultatet.
- Fusk och plagiat: hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk.

Delkurs 2 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen: en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet.
- Bedömningsstrategier: prov och andra bedömningsmetoder.
- Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv. Konvergent och divergent bedömning. Återkoppling av bedömningar.
- Validering av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen.
- Den dolda och den synliga läroplanen: examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning och liv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i huvudsak på distans. Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska träffar. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Därutöver genomförs studier enskilt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

PROVUPPSÄTTNING
DEL1 Kunskapsbegreppet och dess relation till kunskapsbedömning, 7,5 hp, U-VG
DEL2 Bedömningsstrategier, 7,5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande, kurskod: 942A05/950A06 HT15/VT16 Anderson, L.W. & Krathwohl, D.R. (Editors) (2001). A Taxonomy for Learning,Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom´s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman. Andersson, P. & Fejes, A. (2010). Kunskapers värde: Validering i teori och praktik, 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Eklund, S. (Redaktör) (2010). Bedömning för lärande: En grund för ökat kunnande. Stockholm: Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet. Green, S., Johnson, R., Kim, D-H., & Pope, N. (2007). Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes. Teaching and Teacher Education, 23, 999-1011. Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Skolverket. Hult, Å. & Hult, H. (2003). Att fuska och plagiera: Ett sätt att leva eller ett sätt att överleva? Linköpings universitet, Centrum för undervisning och lärande, CUL-rapport nr. 6. Finns tillgänglig via http://www.liu.se/cul/ - klicka på CUL-rapporter och sedan på aktuell titel. Jönsson, A. (2012). Lärande bedömning, 2:a upplagan. Malmö: Gleerups. Korp, H. (2011). Kunskapsbedömning: Vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket. Lindström, L., Lindberg, V. & Pettersson, A. (Redaktörer) (2011). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 2:a upplagan. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Lundahl, C. (2011). Bedömning för lärande. Stockholm: Norstedt. Lundahl, C. & Folke-Fichtelius, M. (Redaktörer) (2010). Bedömning i och av skolan. Lund: Studentlitteratur. Läroplaner som är aktuella. Mavrommatis, Y. (1997). Understanding assessment in the classroom. Phases of the assessment process: The assessment episode. Assessment in Education, 4, 381-400. Nordgren, K., Odenstad, C. & Samuelsson, J. (Redaktörer) (2012). Betyg i teori och praktik: Ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium, 2:a upplagan. Malmö: Gleerups. Russell, M.K. & Airasian, P.W. (2012). Classroom Assessment: Concepts and Applications, 7th edition. New York: McGraw-Hill. Selghed, B. (2011). Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis, 2:a upplagan. Stockholm: Liber. Skolverket. Aktuella texter som handlar om kunskapsbedömning och betygsättning. Slemmen Wille, T. (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. Malmö: Gleerups. Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83, 758-765. Webb, N.M. (1997). Assessing students in small collaborative groups. Theory into Practice, 36, 205-213.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.