Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande, 15 hp
Assessment, Evaluation and Measurement of Students´ Knowledge and Learning, 15 credits
942A05
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Elisabeth ErikssonKursansvarig
Elisabeth ErikssonHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande
- jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om
kunskapsbedömning
- redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning och reflektera över sitt eget förhållningssätt
- problematisera kunskapsbedömning och betyg som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv
- beskriva olika effekter av kunskapsbedömning, examination och betygsättning och diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess
Kursinnehåll
Delkurs 1 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskaper och aspekter av lärande: kunskapsbegreppet, olika former av kunskap, lärteorier samt begrepp och taxonomier för planering och analys av såväl undervisning som bedömning.
- Grundläggande teorier om mätning: skalor och mätning, reliabilitet och validitet vid mätningar, kriterie- respektive normrelaterad bedömning samt faktorer som kan störa bedömningsresultatet.
- Fusk och plagiat: hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk.
Delkurs 2 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen: en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet.
- Bedömningsstrategier: prov och andra bedömningsmetoder.
- Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv. Konvergent och divergent bedömning. Återkoppling av bedömningar.
- Validering av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen.
- Den dolda och den synliga läroplanen: examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning och liv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i huvudsak på distans. Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska träffar. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Därutöver genomförs studier enskilt och i grupp.
Examination
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.
PROVUPPSÄTTNING
DEL1 Kunskapsbegreppet och dess relation till kunskapsbedömning, 7,5 hp, U-VG
DEL2 Bedömningsstrategier, 7,5 hp, U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.