Forskning och utvecklingsarbete i utbildning och skola, 15 hp

Methods for Research and Development in Educational Institutions, 15 credits

942A07

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingrid Karlsson

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 1 (HT 2014) 201434-201523 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 3 (HT 2014) 201434-201523 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs lärarexamen minst 180 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för och använda olika typer av samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
- kunna bearbeta och analysera olika typer av data på ett fördjupat sätt.
- kritiskt granska mindre forskningsarbeten.

Kursinnehåll

Perspektiv på kvantitativ och kvalitativ forskning, 7,5 hp
(Perspectives on Quantitative and Qualitative Research Methods)

I delkursen behandlas såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder. De studerande granskar även uppsatser med hänsyn taget till vetenskapsteoretiska samt forskningsmetodiska perspektiv. Vidare behandlas vetenskapsteori och samhällsvetenskapliga forskningsmetoder i relation till det utbildningsvetenskapliga fältet.

Insamling och analys av data samt presentation av forskningsresultat, 7,5 hp
(Data Collection, Analysis and Presentation of Research Results)

I delkursen ägnar de studerande sig åt insamling och analys av olika typer av data såväl som redovisning av forskningsresultat. Delkurs två avslutas med ett PM för ett planerat uppsatsprojekt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten både fysiskt och via nätbaserad lärplattform. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.

Examination

Kursen examineras genom i studiehandledningen fastställda kursuppgifter.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Einarsson, Charlotte & Hammar Chiriac, Eva (2002). Gruppobservationer. Teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Eriksson Barajas, Katarina, Christina Forsberg och Yvonne Wengström (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur. Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber (Kap. 1). Larsson, Staffan (2005). On quality of qualitative studies. Nordic Studies in Education 1/2005, s. 16-35. eller: Larsson, Staffan (2005). A pluralist view of generalisation in qualitative research. Paper presented at the Oxford Etnography Conference, Oxford University, September 12-13, 2005. Ryen, Anne (2004). Kvalitativ intervju. Malmö: Liber. Starrin, Bengt & Svensson, Per-Gunnar (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. Trost, Jan (2001). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådet (2010). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2007). Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf 2013-02-06. Åsberg, Rodney (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Referenslitteratur Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflek¬tion i vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Student¬litteratur Fangen, Karin (2005). Deltagande observation. Malmö: Liber Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber Guvå, Gunilla & Hylander, Ingrid (2003). Grundad teori. Stockholm: Liber. Hartman, Sven (2003). Skrivhandledning. Stockholm: Natur och Kultur. Kvale, Sten (1997). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. Løkensgard Hoel, Torlaug (2008). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studenter. Lund: Studentlitteratur. Merriam, Sharan B. (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Rudberg, B. (1998). Statistik: att beskriva och analysera statistiska data. Lund: Studentlitteratur. Starrin, B., Larsson, G., Dahlgren, L. & Styrborn, S. (1995) Från upptäckt till presentation. Om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur Strömqvist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Trost, Jan (1997). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur Undheim, J. O. (1996). Statistik från ord till formel: introduktion i statistik för samhällsvetare. Lund: Studentlitteratur. Åsberg, R. (2000). Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapliga begrepp och ansatser. IPD-rapport Nr 2000:13. Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.