Utbildningsledarskap, 15 hp

Educational Leadership, 15 credits

942A08

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingrid Karlsson och Susanne Kreitz Sandberg

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 3 (HT 2013) Svenska Linköping V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 3 (HT 2013) Svenska Linköping V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs lärarexamen minst 180 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap
- identifiera och kritiskt granska aktuella trender inom forskning om utbildningsledarskap
- beskriva och analysera ledningsuppdrag inom utbildningsverksamhet

Kursinnehåll

Teorier om ledarskap, 7.5 hp
(Leadership Theories)
I delkursen fördjupas kunskaper om ledarskapteorier och olika perspektiv på ledarskap. I delkursen används dessa teorier för att förstå och analysera ledarskapets förutsättningar, sammanhang och utövande.

Perspektiv på skolledarskap, 7.5 hp
(Perspectives on School Leadership)
I delkursen fördjupas förmågan att urskilja samt identifiera centrala aspekter av utbildningsledarskap med hjälp av svensk och internationell utbildningsledarforskning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs med hjälp av en nätbaserad lärplattform. Kursintroduktion och vissa föreläsningar/seminarier ges i form av fysiska möten. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter enligt studiehandledning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.

Examination

Kursen examineras skriftligt och/eller muntligt. Förutom obligatoriska webbaserade inlämningsuppgifter förekommer en hemtentamen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Brüde Sundin, Josefin (2007). En riktig rektor: om ledarskap, genus och skolkulturer. Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. ISBN: 9789185715626 (delkurs II) Brüde Sundin, Josefin (2009). Vad gör rektor hela dagarna? Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-05256-4 (delkurs II) Hallerström, Helena (2006). Rektors normer. Lunds universitet. (delkurs II) Ludvigsson, Ann ( 2009). Samproducerat ledarskap: hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation. ISBN: 9789162878863 (delkurs II) Nilsson, Peter (2005). Ledarutveckling i arbetslivet. Umeå universitet. Pedagogiska institutionen, nr 75 (Tillhandahålls av kursledningen, delkurs I) Nordzell, Anita (2007). Samtalat skolledarskap: kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion. Institutionen för beteendevetenskap, Linköpings universitet, ISBN: 9185643157 (delkurs II) Pont, Beatrice et al (2009). Förbättrat skolledarskap. Taberg Media group. Beställes på skolverket@fritzes.se ISNN1103-2421 (delkurs 11) Vetenskapsrådet (2011). Rektor – en forskningsöversikt 2000-2010. Rapportserie 4:2011. (delkurs II) Yukl, Gary A (2010). Leadership in organizations. 7 th. Ed. New Jersey: Prentice-Hall International, Inc. ISBN: 9780138157142 (delkurs I). Finns nu på svenska. Ärlestig, Helene (2008). Communication between principals and teachers in successful schools. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. ISBN: 9789172646711 (delkurs II)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.