Utbildningsledarskap, 15 hp
Educational Leadership, 15 credits
942A08
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingrid Karlsson och Susanne Kreitz SandbergStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 7 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 5 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 7 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 9 (HT 2016) | 201634-201723 | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs lärarexamen minst 180 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva, analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap
- identifiera och kritiskt granska aktuella trender inom forskning om utbildningsledarskap
- beskriva och analysera ledningsuppdrag inom utbildningsverksamhet
Kursinnehåll
Teorier om ledarskap, 7.5 hp
(Leadership Theories)
I delkursen fördjupas kunskaper om ledarskapteorier och olika perspektiv på ledarskap. I delkursen används dessa teorier för att förstå och analysera ledarskapets förutsättningar, sammanhang och utövande.
Perspektiv på skolledarskap, 7.5 hp
(Perspectives on School Leadership)
I delkursen fördjupas förmågan att urskilja samt identifiera centrala aspekter av utbildningsledarskap med hjälp av svensk och internationell utbildningsledarforskning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs med hjälp av en nätbaserad lärplattform. Kursintroduktion och vissa föreläsningar/seminarier ges i form av fysiska möten. Under kursen ska den studerande genomföra ett antal uppgifter enligt studiehandledning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten samt grupparbeten. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och/eller muntligt. Förutom obligatoriska webbaserade inlämningsuppgifter förekommer en hemtentamen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.