Forskningsteorier och undersökningsmetodik, 15 hp
Theories of Research and Methods, 15 credits
943A03
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders SzczepanskiStudierektor eller motsvarande
Gunilla SöderbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, halvfart (Halvfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 1 (HT 2013) | Svenska | Linköping, Valla | O | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 3 (HT 2013) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Lärarexamen om minst 180 hp/120 p, fil kand eller motsvarande varav minst 60 hp/40 p ska vara inom ett ämnesområde av betydelse för miljö- och utomhuspedagogik.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande visa på:
• fördjupad kunskap om och förståelse för vetenskapliga och metodiska begrepp och tekniker och hur dessa kan tillämpas i vetenskapliga undersökningar av autentiska natur- och utomhusmiljöer.
• utvecklad förmåga att kritiskt analysera och producera vetenskapliga texter som relaterar till det utomhuspedagogiska kunskapsområdets natur- och utomhusmiljöer
• ökad kännedom om olika kunskapstraditioner, både praktiska handlingsburna och teoretiska.
Kursinnehåll
Kursen är laborativ och experimentell och betonar växelspelet mellan praktiskt kunnande i autentiska natur- och utomhusmiljöer och dess betydelse för lärandet. Kursen behandlar forskningsteorier som vilar på naturvetenskapliga, biologiska, ekologiska, kognitiva och kulturekologiska grunder inom området.
I samband med ovanstående forskningsteorier behandlas såväl kvantitativa som kvalitativa analysmetoder såsom naturvetenskaplig och hermeneutisk metodologi. Vidare belyser kursen värderingars inverkan på forskningsprocessen vid valet av forskningsobjekt och metod.
Centralt i kursen är också hur vetenskapliga problem formuleras och hur vetenskapliga arbeten kommuniceras genom reflektion i handling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen sker huvudsakligen i utomhusmiljöer med naturlandskapet som utgångspunkt. Arbetsformerna är varierande och utgörs av landskapsbaserad undervisning utomhus, laborativa fältstudier och fältanalyser, exkursioner, föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, studiebesök, grupparbeten, enskilda arbeten och självstudier.
Examination
Examination sker genom reflektionsuppgifter som är knutna till aktiviteterna vid varje kurstillfälle och kurslitteraturen. Reflektionsuppgiften utformas i enlighet med vetenskapliga och metodiska begrepp och tekniker. Litteratur examineras vid litteraturseminarier. Examination sker både enskilt och i grupp och genom såväl text- som icke textbaserade prövningar med naturlandskapet som bas.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.