Utomhuspedagogisk fördjupningskurs med didaktisk inriktning, 15 hp
Outdoor Education, continuation course, 15 credits
943A09
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, halvfart (Halvfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) | 5 (HT 2014) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.Lärandemål
Studenterna ska efter genomförd kurs kunna:
- definiera utomhuspedagogikens särart ur ett lärandeperspektiv
- förstå hur man med hjälp av utomhuspedagogiska metoder lyfter fram sambanden mellan miljö, ekologi och hållbar utveckling
- exemplifiera och argumentera för hur olika utomhuspedagogiska lärsituationer kan utnyttjas för undervisning inom olika områden och teman
- beskriva hur ett växelspel mellan sinnlig erfarenhet och reflektion kan berika lärandet.
- använda natur- och kulturlandskapet som en resurs för lärande
- beskriva hur samspelet mellan olika faktorer kan påverka lärande och välbefinnande.
Kursinnehåll
Kursen inleds med en översikt över utomhuspedagogik som forsknings- och praktikområde i ett historiskt och internationellt perspektiv. Idétraditioner, teoretiska rötter och empirisk forskning inom området är andra områden som behandlas. Upplevelsebaserat lärande och dess relation till natur- och kulturtolkning presenteras och problematiseras i teori och praktik. Människans förhållande till natur- och kulturlandskapet, ekologiska samband och en hållbar utveckling är föremål för djupgående analys. Här läggs särskild vikt vid människans naturuppfattning och världsbild både ur ett samhälls- och hållbarhetsperspektiv och hur de speglas i konst och litteratur. Hälsoaspekter och människans relation till sin omgivning, samt hur faktorer av betydelse för lärande och hälsa samverkar, är områden som också behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i form av fältbaserad undervisning, föreläsningar och seminarier. Genom kursens innehåll och karaktär fungerar de egna upplevelserna som underlag för reflexioner och analyser av utomhuspedagogikens identitet, vilket gör att kursens former också i betydande grad bidrar till dess innehåll. Kursen ges på distans med internatsträffar med enkel förläggning, som bekostas av deltagarna. Viss campusförlagd undervisning förekommer också.
Examination
Kursen examineras genom att varje deltagare författar en kursrapport som behandlas vid ett särskilt seminarium. Varje deltagare ska även presentera ett vetenskapligt originalarbete inom det utomhuspedagogiska området. Deltagande i fältdelarna är obligatoriskt och examineras genom seminarier i samband med träffarna.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.