Utomhuspedagogisk fördjupningskurs med didaktisk inriktning, 15 hp

Outdoor Education, continuation course, 15 credits

943A09

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, halvfart (Halvfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 5 (HT 2014) Svenska Linköping V

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Studenterna ska efter genomförd kurs kunna:
- definiera utomhuspedagogikens särart ur ett lärandeperspektiv
- förstå hur man med hjälp av utomhuspedagogiska metoder lyfter fram sambanden mellan miljö, ekologi och hållbar utveckling
- exemplifiera och argumentera för hur olika utomhuspedagogiska lärsituationer kan utnyttjas för undervisning inom olika områden och teman
- beskriva hur ett växelspel mellan sinnlig erfarenhet och reflektion kan berika lärandet.
- använda natur- och kulturlandskapet som en resurs för lärande
- beskriva hur samspelet mellan olika faktorer kan påverka lärande och välbefinnande.

Kursinnehåll

Kursen inleds med en översikt över utomhuspedagogik som forsknings- och praktikområde i ett historiskt och internationellt perspektiv. Idétraditioner, teoretiska rötter och empirisk forskning inom området är andra områden som behandlas. Upplevelsebaserat lärande och dess relation till natur- och kulturtolkning presenteras och problematiseras i teori och praktik. Människans förhållande till natur- och kulturlandskapet, ekologiska samband och en hållbar utveckling är föremål för djupgående analys. Här läggs särskild vikt vid människans naturuppfattning och världsbild både ur ett samhälls- och hållbarhetsperspektiv och hur de speglas i konst och litteratur. Hälsoaspekter och människans relation till sin omgivning, samt hur faktorer av betydelse för lärande och hälsa samverkar, är områden som också behandlas.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen ges i form av fältbaserad undervisning, föreläsningar och seminarier. Genom kursens innehåll och karaktär fungerar de egna upplevelserna som underlag för reflexioner och analyser av utomhuspedagogikens identitet, vilket gör att kursens former också i betydande grad bidrar till dess innehåll. Kursen ges på distans med internatsträffar med enkel förläggning, som bekostas av deltagarna. Viss campusförlagd undervisning förekommer också.

Examination

Kursen examineras genom att varje deltagare författar en kursrapport som behandlas vid ett särskilt seminarium. Varje deltagare ska även presentera ett vetenskapligt originalarbete inom det utomhuspedagogiska området. Deltagande i fältdelarna är obligatoriskt och examineras genom seminarier i samband med träffarna.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatisk litteratur - Spencer, C., & Blades, E. (Editors) 2006. Children and their Environments: Learning, Using and Designing Spaces. Amazon ISBN 0-521-54682-6 (paperback) 0-521-83778-2 (hardback) - Orr, DW. 2004. Earth in Mind – On Education, Environment, and the Human Prospect. Connecticut: Island Press. ISBN 1-55963-295-X Rekommenderad litteratur - Dahlgren, LO., Sjölander, S., Strid, JP., & Szczepanski, A. 2007. Utomhuspedagogik som kunskapskälla. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-04559-7 - Davis, J. 2010. Young Children and the Environment. Early Education for Sustainability. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-73612-1 - Gruenewald, D. A., & Smith, G. 2008. Place-Based Education in the Global Age. New York: Routledge. ISBN 0-8058-5864-4 - Knapp, C.E. 1992. Lasting Lessons – A Teacher's Guide to Reflecting on Experience. Charleston: ERIC. ISBN 1-880785-06-4 - Knapp, S.E. 1996. Just Beyond the Classroom. Charleston: ERIC. ISBN 1-880785-15-3 - Louv, R. 2008. Last Child in the Woods. Chapel Hill, North Carolina: Algonquin Books. ISBN 978-1-56512-605-3 - Louv, R, 2011, The Nature Principle – Reconnecting with Life in a Virtual Age. New York: Algonquin Books. ISBN 978-1-61620-141-8 - Rickinson, M., Lundholm, C., & Hopwood, N. 2009. Environmental Learning – Insights from Research into the Student Experience. Springer. ISBN 978-90-481-2955-3 - Rickinson, M., Dillon, J., Teamy, K., Morris, M., Choi, M-Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A Review of Research on Outdoor Learning. National Foundation for Educational Research and King's College London. - Sobel, D. 2008. Place-Based Education: Connecting Classrooms and Communities. Great Barrington, MA: The Orion Society. - Wickenberg, P. 2004. Learning to Change our World? Swedish Research on Education and Sustainable Development. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91- 44-03566 -7 Rekommenderad litteratur för svensktalande studenter - Jensen, M (red) 2011. Lärandets grunder – teori och perspektiv. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-06850-3 - Hägerstrand, T. 2009. Tillvaroväven. Stockholm: Forskningsrådet Formas. ISBN 978-91-540-6033-7 - Jordet, A.N. 2010. Klasserommet Utenfor – Tilpasset opplaering i et utvidet laeringsrom. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 978-82-02-28629-3 - Mygind, E. 2005. Udeundervisning i folkeskolen. København: Museum Tusculanums Forlag. ISBN 87-635-0370-0 - Kvernbekk, T. (red) 2011. Humaniorastudier I Pedagogik – Pedagogisk filosofi og historie Oslo: Abstract forlag. ISBN 978-82-7935-306-5 - Szczepanski, A. 2008. Szczepanski, A. (2008). Handlingsburen kunskap: Lärares uppfattningar om landskapet som lärandemiljö. Licentiate dissertation, Linköping: Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Institutionen för kultur och kommunikation, Estetiska avdelningen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.