Specialpedagogik - kunskapsområde och forskningsfält, 15 hp

Special Education - Theories and Research, 15 credits

948A01

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
SLPEAPR SLPeapr2013 1 (HT 2012) Svenska Ortsoberoende
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 1 (HT 2012) 201234-201303 Svenska Linköping O
L1YSS Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling 1 (HT 2012) 201234-201303 Svenska Linköping O
L1YSU Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning 1 (HT 2012) 201234-201303 Svenska Linköping O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • SLPeapr2013
  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling
  • Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling
  • Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet Lärarexamen och därefter yrkesverksamhet som lärare på heltid under minst tre år.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande:
- visa kunskaper om centrala specialpedagogiska begrepp
- kunna diskutera specialpedagogik i ett historiskt och kulturellt perspektiv
- kunna diskutera specialpedagogik som företeelse i såväl forskning som samhälle
- visa kunskaper om internationella, nationella och lokala styrdokument gällande specialpedagogisk verksamhet och organisation
- visa kunskaper om juridik och etik med relevans för specialpedagogisk verksamhet
- visa förståelse för olika perspektiv på specialpedagogik och specialundervisning i såväl inkluderande som segregerande organisation av undervisning
- visa förståelse för specialpedagogens arbete i förebyggande specialpedagogisk verksamhet
- visa kunskaper om pedagogiskt ledarskap
- kunna reflektera teoretiskt över specialpedagogisk praktik och de specialpedagogiska yrkesrollerna
- visa medvetenhet om vad ett vetenskapligt och forskningsetiskt förhållningssätt kan innebära.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogisk verksamhet och specialpedagogiska förhållningssätt ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv. Centrala begrepp som problematiseras och diskuteras i kursen är delaktighet, inkludering, integrering, avvikelse, normalitet, differentiering och segregering. Kunskaper om samhällets och skolans möte med och ansvar för barn och ungdomar är centralt i kursen och lagar och förordningar som reglerar detta ansvar studeras. I kursen bearbetas också dilemmasituationer där etiska och juridiska överväganden och ställningstaganden görs i syfte att utveckla de studerandes värderingsförmåga och förhållningssätt. Yrkesrollen diskuteras och problematiseras i relation till styrdokument, specialpedagogisk verksamhet och organisation.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturseminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuella kurs/fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.