Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp

Theory and Method in Scientific Work, 15 credits

948A05

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ann-Marie Markström
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSS Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling 5 (HT 2014) 201434-201503 Svenska Linköping, Valla O
L1YSU Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning 5 (HT 2014) 201434-201503 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling
  • Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning
  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 45 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande ha:

- Kunskap och förmåga att självständigt kunna planera och motivera en vetenskaplig undersökning
- Fördjupade kunskaper om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter
- Förmåga att kunna formulera och argumentera för en problemställning inom ett yrkesrelevant problemområde
- Vidareutvecklat ett vetenskapligt förhållningssätt
- Förmåga att kritiska granska, analysera och ge respons vetenskapliga texter
- Förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forskningsarbete

Kursinnehåll

Kursen behandlar kunskap om såväl kvantitativa som kvalitativa metoder i forskningsprocessen. Dessutom bearbetas kunskaper om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsprocessens olika steg; problemavgränsning, litteratursökning, datainsamling samt bearbetning, analys och tolkning av data. Löpande under stora delar av kursen producerar den studerande ett PM inför ett kommande vetenskapligt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, föreläsningar, studentaktiva seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt och i grupp, och med stöd av lärplattform

Examination

Examination sker i form av muntlig och skriftlig redovisning av fält- och kursuppgifter, individuellt såväl som i grupp.

SRE1, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE2, 2 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 2 hp, skriftlig tentamen
STN1, 8 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Allwood, C. M., & Eriksson, M. G. (2010). Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper. Lund: Studentlitteratur. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis i psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2:a upplagan. Malmö: Liber Ekonomi. Dalen, M. (2008). Intervju som metod. Malmö: Gleerup. Djurfeldt, G, Larsson, R., & Stjärnhagen, O. (2010). Statistisk verktygslåda: Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Erikson, M., G. (2012). Referera reflekterande. Lund: Studentlitteratur Fejes, A., & Thornberg, R. (red.), (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. Hammar Chiriac, E. & Einarsson, C. (2013). Gruppobservationer: Teori och praktik. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. Larsson, S. (2005). Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk pedagogik, 25, 16-36. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:245080 Larsson, S. (2009). A pluralist view of generalization in qualitative research. International journal of research & method in education. 32, 25-38. Hämtas på http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17437270902759931#preview Schött, K. (2007). Studentens skrivhandbok. 2:a upplagan. Stockholm: Liber. S. 11-17 Szklarski, A. (2009). Qualitative research - a viable methodological alternative in education. Issues in early education, 2, 9-19. (*) Trost, J. (2012) Enkätboken. 4:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. Vetenskapsrådet (2010). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning . Stockholm: Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Westlund, I. (2004). Läxberättelser - om läxor som tid och uppgift. Pedagogik i utbildning och skola (PiUS) rapport. Linköpings universitet. (s. 12-23, 63-72) (*) Åsberg, R. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen. Pedagogisk forskning i Sverige, 6, 270-292. Litteratur som markerats med (*) tillhandahålls av kursledningen. Referenslitteratur/litteratur från föregående kurser Benton, T., & Craib, I. (2001). Philosophy of social science –The philosophical foundations of social thought. New York: Palgrave. Charon, J.M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, An Interpretation, An Integration. 9th ed. London. Prentice Hall. s. 1-13. (*) Carlström, I., & Carlström Hagman, L-P. (2007). Metodik för utvecklingsarbete och utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Denscombe, M. (2009). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund Studentlitteratur. Doverborg, E., & Pramling, I. (2000). Att förstå barns tankar: Metodik för barnintervjuer. Stockholm: Liber. Dysthe, O. (2003). Dialog, samspel och lärande. Lund: Studentlitteratur. Goodson, I., F., & Numan, U. (2003). Livshistoria och professionsutveckling. Berättelser om lärares liv och arbete. Lund: Studentlitteratur. Graneheim, U., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105–112. doi:10.1016/j.nedt.2003.10.001 Guvå, G., & Hylander, I. (2003). Grundad teori. Stockholm: Liber. Hartman, S. G., (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur och kultur. Helldin, R., & Sahlin, B. (red.), (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. Hyldegaard, K. (2008). Vetenskapsteori. En grundbok till de pedagogiska ämnena. Stockholm: Liber. Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Larsson, S. (1986). Kvalitativ analys - exemplet fenomenografi. Lund: Studentlitteratur. Nilholm, C., & Björck-Åkesson, E. (red.), (2007). Reflektioner kring specialpedagogik – sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna. (Vetenskapsrådet rapportserie 5:2007). Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtas på http://cm.eline.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H Thurén, T. (2005). Källkritik. 2:a upplagan. Stockholm: Liber. Tranquist, J. (2008). Utveckling genom utvärdering - om konsten att ifrågasätta det vardagliga. Malmö: Malmö högskolas utvärderingsrapport 2. Hämtas på http://www.mah.se/upload/Samverkan/utvardering/UtvRapport2008_2.pdf Trost, J. (2008). Att skriva uppsats med akribi. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. Wibeck, V. (2010). Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Ödman, P-J. (2007). Tolkning, förståelse och vetande. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.