Identifiering och bedömning i specialpedagogisk verksamhet i matematik, 7.5 hp

Identification and Assessment of Mathematics in Special Education, 7.5 credits

948A11

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Rickard Östergren

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 4 (VT 2014) 201434-201443 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- Urskilja olika dimensioner och former av kunskap i matematik.
- Använda grundläggande teorier om kunskapsbedömning i aritmetik, geometri och statistik för att granska och reflektera över frågor som rör lärares arbete med bedömning i matematik.
- Självständigt planera och genomföra en saklig bedömning av elevers matematiska kompetens samt kunna argumentera för och motivera bedömningen.
- Använda ett ämnesadekvat språk för att analysera och värdera kunskapsbedömningar i matematik.
- Identifiera och motverka faktorer som kan påverka en objektiv bedömning av matematikarbete.

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på bedömning av matematisk kunskap. I kursen diskuteras skolans uppdrag i relation till elevers lärande i matematik. Vidare behandlas frågan om vilket matematiskt kunnande som går att bedöma eller mäta, samt hur en sådan kan genomföras. Kursen består av fyra (4) moment:
- Kunskaper och aspekter av lärande i matematik
- Grundläggande teorier om mätning och bedömning generellt och i matematik
- Olika bedömningsstrategier av matematisk kunskap
- Återkoppling av bedömningar i matematik och bedömning som pedagogiskt hjälpmedel för elevers fortsatta arbete med matematik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
SRE1, 2,5 hp, skriftlig tentamen
STN1, 5 hp, skritlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.