Prevention och intervention i specialpedagogisk verksamhet i matematik, 7.5 hp

Prevention and Intervention in Special Education in Mathematics, 7.5 credits

948A12

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Joakim Samuelsson

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 4 (VT 2014) 201404-201423 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- analysera, problematisera, värdera och välja interventionsstrategier för elever i behov av särskilt stöd i matematik,
- identifiera kritiska aspekter i den matematiska kunskapsutvecklingen och föreslå preventiva åtgärder i arbetet med aritmetik, geometri och statistik,
- handleda kollegor i arbetet med att organisera och utforma särskilt stöd i matematik,
- utveckla dokumentationsarbete i specialpedagogisk verksamhet med fokus på matematisk utveckling,
- värdera och utveckla utvärderingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet inom matematikområdet.

Kursinnehåll

I kursen behandlas olika interventionsstrategier i matematik, som t.ex. representationer av matematiska processer, samt hur lärares förebyggande matematiska arbete kan utföras på olika nivåer. Studierna behandlar också matematiska processer i en handledningssituation av kollegor. I den avslutande delen av kursen diskuteras dokumentationsarbete och utvärderingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet med fokus på olika matematiska aspekter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras muntligt och genom skriftliga inlämningsuppgifter.
SRE1, 2,5 hp, skriftlig tentamen
STN1, 5 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.