Examensarbete, 15 hp
Final Thesis, 15 credits
948A15
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingrid OlssonStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YSM | Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling | 6 (VT 2015) | 201504-201523 | Svenska | O | |
L1YSS | Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling | 6 (VT 2015) | 201504-201523 | Svenska | Linköping | O |
L1YSU | Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning | 6 (VT 2015) | 201504-201523 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning
- Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling
- Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling
Förkunskapskrav
Genomgången kurs Vetenskapsteori och forskningsmetod med minst 5 godkända högskolepoäng och minst 45 övriga högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande ha:
- genomfört ett självständigt arbete med forskningskaraktär och tydlig yrkesrelevans
- utvecklat fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda specialpedagogiska kunskapsområdet
- utvecklat sin metodiska och analytiska skicklighet
- fördjupade kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt
- fördjupade kunskaper i vetenskaplig kommunikation och vetenskapligt framställningssätt
- fördjupade kunskaper inom forskningsetiska aspekter samt kunna tillämpa dessa i relation till den egna studien
- självständigt presenterat och försvarat eget vetenskapligt arbete
- kritiskt granskat och diskuterat ett vetenskapligt arbete
Kursinnehåll
IInnehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning inom det för examensarbetet valda kunskapsområdet samt fördjupad kunskap om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter för forskning. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras under kursen. Examensarbetet är ett självständigt arbete där kunskaper från tidigare kurser i speciallärarprogrammet ska knytas samman och fördjupas. Arbetet skall vara yrkesrelevant och relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. Examensarbetet kan vara en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, en litteratur eller en dokumentstudie. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Examensarbetet innebär att genomföra och redovisa ett självständigt arbete med handledning individuellt eller i grupp med stöd av lärplattform. Föreläsningar och seminarier förekommer
Examination
Examensarbetet redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på annat examensarbete och aktivt delta i ytterligare ett examensarbetesseminarium.
UPS1, 15 hp, uppsats
OPPO1, 0 hp, opponentskap
RESP1, 0 hp, respondentskap
OBL1, 0 hp, obligatoriskt moment, deltagit i seminarium
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.