Examensarbete, 15 hp

Final Thesis, 15 credits

948A15

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingrid Olsson

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSM Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling 6 (VT 2015) 201504-201523 Svenska O
L1YSS Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling 6 (VT 2015) 201504-201523 Svenska Linköping O
L1YSU Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning 6 (VT 2015) 201504-201523 Svenska Linköping O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning
  • Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling
  • Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling

Förkunskapskrav

Genomgången kurs Vetenskapsteori och forskningsmetod med minst 5 godkända högskolepoäng och minst 45 övriga högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande ha:

- genomfört ett självständigt arbete med forskningskaraktär och tydlig yrkesrelevans
- utvecklat fördjupade kunskaper inom det för examensarbetet valda specialpedagogiska kunskapsområdet
- utvecklat sin metodiska och analytiska skicklighet
- fördjupade kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt
- fördjupade kunskaper i vetenskaplig kommunikation och vetenskapligt framställningssätt
- fördjupade kunskaper inom forskningsetiska aspekter samt kunna tillämpa dessa i relation till den egna studien
- självständigt presenterat och försvarat eget vetenskapligt arbete
- kritiskt granskat och diskuterat ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

IInnehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning inom det för examensarbetet valda kunskapsområdet samt fördjupad kunskap om forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska utgångspunkter för forskning. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras under kursen. Examensarbetet är ett självständigt arbete där kunskaper från tidigare kurser i speciallärarprogrammet ska knytas samman och fördjupas. Arbetet skall vara yrkesrelevant och relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. Examensarbetet kan vara en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, en litteratur eller en dokumentstudie. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Examensarbetet innebär att genomföra och redovisa ett självständigt arbete med handledning individuellt eller i grupp med stöd av lärplattform. Föreläsningar och seminarier förekommer

Examination

Examensarbetet redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på annat examensarbete och aktivt delta i ytterligare ett examensarbetesseminarium.

UPS1, 15 hp, uppsats
OPPO1, 0 hp, opponentskap
RESP1, 0 hp, respondentskap
OBL1, 0 hp, obligatoriskt moment, deltagit i seminarium

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.