Identifiering, bedömning, prevention och intervention i specialpedagogisk verksamhet i matematik, 15 hp
Identification, assessment, prevention and intervention in special educational activities in mathematics, 15 credits
948A21
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tuula KoljonenKursansvarig
Kristin Westerholm, Tuula KoljonenStudierektor eller motsvarande
Henrik Lindqvist, Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L9YSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling (Specialisering - Matematikutveckling) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L9LSL | Speciallärarprogrammet, Specialisering - Matematikutveckling. Ingår i Lärarlyftet. (Specialisering - Matematikutveckling) | 4 (VT 2025) | 202504-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Speciallärarprogrammet
- Speciallärarprogrammet - Ingår i Lärarlyftet
Förkunskapskrav
Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.
Lärandemål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- urskilja och beskriva olika former av matematiskt kunnande,
- använda grundläggande teorier om kunskapsbedömning för att utforma verktyg för kartläggning och bedömning av elevers matematikkunnande samt kritiskt granska och reflektera över frågor som rör lärares arbete med bedömning i matematik,
- självständigt planera och genomföra en saklig bedömning av elevers matematiska kunnande samt kunna argumentera för och motivera dömningen,
- identifiera faktorer som kan påverka en objektiv bedömning av matematikarbete och ge exempel på hur dessa faktorer kan motverkas,
- analysera, problematisera, värdera och välja interventionsstrategier för elever i behov av särskilt stöd i matematik,
- identifiera kritiska aspekter i utvecklingen av matematiskt kunnande och föreslå preventiva åtgärder i undervisningen,
- värdera och utveckla utvärderingsstrategier för specialpedagogisk verksamhet inom matematikområdet, samt
- vara en kvalificerad samtalspartner i arbetet med att organisera och utforma särskilt stöd i matematik.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på identifiering, bedömning, prevention och intervention av matematiskt kunnande. Kursen tar upp metoder för identifiering av elever i behov av stöd i matematik och i samband med det behandlas också frågan om vilket matematiskt kunnande som går att bedöma eller mäta samt hur en sådan bedömning kan genomföras. Hur ett preventivt arbete kan utföras på olika nivåer, olika aspekter och delmoment i en intervention samt dokumentation och utvärdering av specialpedagogiska verksamheter i matematik är centrala delar i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och fältstudier. Till studentens arbetsinsats hör också inläsning av litteratur, förberedelser inför seminarier och grupparbeten samt genomförande av kursuppgifter. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp och med stöd av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftlig examinationsuppgift – en intervention | 5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning – konstruktion av matematiktest | 2 hp | U, G |
SRE4 | Skriftlig redovisning – en stöttande övning | 2 hp | U, G |
STN4 | Skriftlig examinationsuppgift – kartläggning och bedömning av matematikkunnande | 4 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning – gruppredovisning | 1 hp | U, G |
MRE2 | Muntlig redovisning – stöttande övning | 1 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista 948A21 VT251 | Litteraturlista 948A21 VT251.pdf |