Tala, läsa och skriva – möjligheter och hinder för lärande 2, 15 hp

Talk, Read and Write - Opportunities and Obstacles for Learning 2, 15 credits

948A04

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna-Lena E Gustavsson

Studierektor eller motsvarande

Elisabeth Ahlstrand
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSS Speciallärarprogrammet, Språk-, läs- och skrivutveckling 4 (VT 2014) 201404-201423 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Språk-, skriv- och läsutveckling

Förkunskapskrav

Godkända 30 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande:
- ha fördjupade kunskaper om såväl förebyggande som åtgärdande insatser när det gäller skriftspråkligt lärande
- ha fördjupade kunskaper om läs- och skrivsvårigheter, orsaker och uttryck
- ha kunskaper om flerspråkighet
- ha fördjupade kunskaper om bedömning och betygssättning med fokus på språklig och skriftspråklig förmåga
- kunna anlysera och problematisera hinder för elevers skriftspråkliga utveckling och medverka vid utarbetandet av åtgärdsprogram
- visa hög medvetenhet om didaktiska och metodiska förhållningssätt samt arbetet med att organisera och utforma särskilt stöd i läsning och skrivning
- självständigt kunna analysera, problematisera och värdera interventionssatsningar för elever i behov av särskilt stöd i sin läs- och skrivutveckling

Kursinnehåll

I kursen studeras såväl möjligheter som hinder för skriftspråkligt lärande. Aktuell forskning om läs- och skrivsvårigheter/dyslexi såsom definitioner, orsaker och konsekvenser av dessa svårigheter står i fokus. Här lyfts också fram språk i andra kulturer och svenska som andraspråk. Lärmiljöer, undervisningsuppläggning, val av metoder samt granskning och utvärdering av undervisningsinsatser är centralt innehåll i kursen. Likaså fokuseras individens skriftspråkliga lärande och utveckling i förhållande till skolans styrdokument med uppnåendemål, bedömning och betygssättning.

Under de verksamhetsförlagda utbildningsavsnitten sjka den studerande studera och analysera förhållningssätt och metoder som förekommer i undervisning där särskilda behov vad gäller skriftspråkligt stöd förekommer. Åtgärdande insatser, åtgärdsprogram och kollegiala handledande samtal är föremål för studier.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans. Undervisningen sker i form av fältstudier, litteraturstudier, studentaktiva seminarier, föreläsningar samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom litteraturseminarier, individuella och gruppvisa kurs/fältuppgifter och examinationsuppgifter. Examinationerna kan vara såväl skriftliga som muntliga.

STN1 15hp


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.