Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 1, 15 hp

Mental retardation - opportunity and barriers to learning, Part 1, 15 credits

948A13

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSU Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning 3 (HT 2013) 201334-201403 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter kursen skall den studerande kunna:

- problematisera och analysera särskolans historik, mål och organisation samt juridiska frågeställningar som aktualiseras i särskolans praktik

- problematisera teoretiska perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll

- diskutera utvecklingsstörning och funktionsnedsättning i relation till utveckling och lärande, identitet och socialt samspel
- analysera etiska frågor som aktualiseras i särskolan och kritiskt värdera sitt förhållningssätt till etiska frågeställningar inom grundsärskolan/gymnasiesärskolan

-analysera och problematisera särskolans samverkan med hem och andra professioner

Kursinnehåll

Kursen behandlar särskolans organisation, styrdokument och mål ur ett historiskt och nutida perspektiv. Vidare studeras perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll. I kursen problematiseras begreppet utvecklingsstörning. Likaså studeras elevernas lärande och dess förutsättningar. Elevernas möjligheter och begränsningar i ett individ- och miljöperspektiv studeras. Etiska och juridiska ställningstagande problematiseras och bearbetas. Frågor kring delaktighet och inkludering behandlas. Vidare studeras samarbetet mellan hem och andra professioner såsom elevassistenter, rehabiliteringspersonal och arbetslivets representanter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Undervisningen sker också genom fältuppgifter och med stöd av lärplattformen

Examination

Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.

SRE1, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE2, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 3 hp, skriftlig tentamen
STN1, 6 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.