Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 1, 15 hp
Mental retardation - opportunity and barriers to learning, Part 1, 15 credits
948A13
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YSU | Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning | 3 (HT 2013) | 201334-201403 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter kursen skall den studerande kunna:
- problematisera och analysera särskolans historik, mål och organisation samt juridiska frågeställningar som aktualiseras i särskolans praktik
- problematisera teoretiska perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll
- diskutera utvecklingsstörning och funktionsnedsättning i relation till utveckling och lärande, identitet och socialt samspel
- analysera etiska frågor som aktualiseras i särskolan och kritiskt värdera sitt förhållningssätt till etiska frågeställningar inom grundsärskolan/gymnasiesärskolan
-analysera och problematisera särskolans samverkan med hem och andra professioner
Kursinnehåll
Kursen behandlar särskolans organisation, styrdokument och mål ur ett historiskt och nutida perspektiv. Vidare studeras perspektiv på lärande i relation till särskolans mål och innehåll. I kursen problematiseras begreppet utvecklingsstörning. Likaså studeras elevernas lärande och dess förutsättningar. Elevernas möjligheter och begränsningar i ett individ- och miljöperspektiv studeras. Etiska och juridiska ställningstagande problematiseras och bearbetas. Frågor kring delaktighet och inkludering behandlas. Vidare studeras samarbetet mellan hem och andra professioner såsom elevassistenter, rehabiliteringspersonal och arbetslivets representanter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp. Undervisningen sker också genom fältuppgifter och med stöd av lärplattformen
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.
SRE1, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE2, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 3 hp, skriftlig tentamen
STN1, 6 hp, skriftlig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.