Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp
Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits
949A03
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofi WedinKursansvarig
Ann-Sofi WedinStudierektor eller motsvarande
Henrik LindqvistKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 2 (VT 2021) | 202104-202123 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
- problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda biblioteksbaserade informationssökningstjänster
Kursinnehåll
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
En del av studierna sker via en digital kursplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
Beställning skickas till order@lararforlaget.se (ange faktura- och leveransadress- samt telnr).
ISBN: 9185128031
I S. Selander (red), (2003). Kobran, Nallen och majjen. Myndigheten för skolutveckling. Kalmar: Leanders Grafiska AB. Läggs upp på Lisam.
ISBN: 9789144059488
(Hämtas på Lisam)
ISBN: 9185297704, 16530101
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02
ISBN: 9789189020986
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774953/FULLTEXT02
Artiklar
Kompendier
Övrigt
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789144057101
ISBN: 9789147114085
ISBN: 9789151102504
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Kurslitteratur 949A03 VT21 | Kurslitteratur 949A03 VT21.pdf |