Att undervisa i ett ämne - didaktik, 15 hp
To teach in a subject - didactics, 15 credits
949A04
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mats SjöbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2013) | Svenska | Linköping | V | |
L7MPS | Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) | 3 (HT 2013) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhetLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- Redogöra för skolans historiska framväxt med fokus på samspelet mellan samhälle, skola och undervisningstraditioner
- Beskriva och problematisera det didaktiska och läroplansteoretiska forskningsfältets framväxt och utveckling
- Redogöra för några olika skolämnens historiska formering
- Beskriva och analysera ett skolämnes/en och ämnesgrupps framväxt och förändring
- Kritiskt granska och analysera kursplaner för aktuellt ämne
- Problematisera lärande, undervisning, kunskapsförmedling, begreppsanvändning och begreppsförståelse inom det egna ämnesområdet utifrån teoretiska och didaktiska kunskaper
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i det svenska skolsystemets framväxt och förändring. Centralt är hur samhälleliga och pedagogiska/ didaktiska traditioner och synsätt har påverkat och påverkats av skolsystemets utformning, undervisningens innehåll och olika skolkulturer. Denna förändring relateras till och förankras i läroplans- och didaktisk teori. Skolans kunskapsuppdrag har under lång tid formulerats i skolämnen och framväxten av denna ämnesuppsättning är därför central att studera för att få förståelse för den praxis som råder i dagens skola. Speciellt fokus kommer i detta fall att riktas mot studier av ett speciellt ämne eller ämnesområde. Centralt är granskningen av aktuella kursplaner för ämnet men här anläggs också en jämförelse över tid vad gäller mål och ämnesinnehåll. Med utgångspunkt i för ämnet relevanta teoretiska och didaktiska begrepp studeras hur lärande och undervisning kan organiseras utifrån ett elev- och lärarperspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen utgörs av universitetsförlagd utbildning i form av seminarier och föreläsningar samt självständiga litteraturstudier med stöd av lärplattform.
Examination
Examinationsform:
Individuell skriftlig redovisning.
Provuppsättning:
DEL1 Didaktik, läroplansteori och ämneshistoria, 7,5 hp, U-VG
DEL2 Ämnesdidaktiska grunder och modeller, 7,5 hp, U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.