Barn och ungdomar som utmanar skolan, 15 hp

Children and young people who challenge school, 15 credits

949A05

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kristina Hellberg, Barbro Svensson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 3 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 5 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 3 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 5 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 9 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 1 (HT 2016) 201634-201723 Svenska Linköping V

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för den historiska och ideologiska utvecklingen bakom målet "en skola för alla".

- beskriva och kritiskt granska olika gruppers och individers villkor i samhället, och dess betydelse för vardagslivet i skolan.

- utvecklat kunskaper och förståelse för barn och ungdomar som utmanar skolan.

- tillämpa/redogöra för strategier för att skapa miljöer för elevers utveckling och lärande.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att behandla och problematisera begreppet en skola för alla med särskilt fokus på barn och ungdomar som utmanar skolan. Grupper och individers villkor i samhället behandlas med hjälp av fält- och litteraturstudier.

Begreppen normalitet och avvikelse problematiseras och diskuteras utifrån olika teoretiska förklaringsmodeller.

Vidare studeras elevers och lärares roller och förhållningssätt i en skola för alla. Den studerande ges möjlighet att utveckla strategier för att möta barn och unga som utmanar skolan.  

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ges möjligheter att fördjupa sig inom området via diskussioner digitalt och vid campusträffar, fält- och litteraturuppgifter, samt en fördjupande examinationsuppgift. 

Examination

Examinationsform:

Examination sker fortlöpande vid muntliga och skriftliga redovisningar/kursuppgifter individuellt. Aktivt deltagande vid seminarier och redovisningar krävs.

Provkoder:

SRE1: Skriftlig redovisning (Läslogg & seminarier), 2 hp, U-G

SRE2: Skriftlig redovisning (Fältuppgift 1), 3 hp, U-G

SRE3: Skriftlig redovisning (Fältuppgift 2), 3 hp, U-G

STN1 Skriftlig examinationsuppgift, 7 hp, U-VG

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.