Uppsats, master, pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning - inr Hum och Sam, 15 hp

Thesis, 2 year Master of Education with Outdoor Teaching – with Focus on Liberal Arts and Social Science, 15 credits

949A08

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, halvfart (Halvfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 7 (HT 2015) Svenska Linköping O/V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Godkänd uppsats för magisterexamen i Pedagogiskt arbete, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning eller Specialpedagogik, Lärarexamen med godkänd uppsats på den avancerade nivån, Specialpedagog- eller speciallärarexamen (90 hp) eller motsvarande och utöver det minst 15 hp på den avancerade nivån i något ämne av relevans för masterexamen så som påbörjade metodstudier i masteråret (Vetenskapsteori och forskningsmetod. Kvalitativ analys samt Vetenskapsteori och forskningsmetod. Statistik för lärare eller motsvarande).

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna:
- självständig identifiera, avgränsa och formulera ett tydligt forskningssyfte som bryts ner i för ämnesområde relevanta frågeställningar
- koncentrerat beskriva och jämföra vad nationell och internationell forskning har kommit fram till med relevans för valt problemområde. Till stor del utnyttja artiklar som är granskade genom peer-review.
- beskriva och jämföra några av de teorier med tillhörande begrepp som utnyttjas i tidigare forskning och redogöra för de egna teoretiska utgångspunkterna och/eller de begrepp som författaren avser att utnyttja. Lämna några argument som underbygger det egna valet av teorier/begrepp.
- noggrant beskriva en forskningsmetod som är lämplig att använda i undersökningen och samtidigt argumentera för vald metod.
- redovisa och reflektera över genomförandet av forskningsprocessens olika delar.
- beakta och tillämpa forskningsetiska principer i relation till den egna studien.
- noggrant och nyanserat redogöra för undersökningens resultat.
- diskutera, tolka och problematisera undersökningens resultat i relation till tidigare forskning och valt/valda teoretiskt/teoretiska perspektiv och begrepp.
- diskutera studiens kvalitet.
- skriva en vetenskaplig text med hög språklig kvalitet.
- klart och tydligt försvara den egna uppsatsen samt kritiskt och konstruktivt granska ett vetenskapligt arbete.

Kursinnehåll

Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kurser ingår kvalificerad kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i utbildningsvetenskaplig forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet och begreppet relevans skall i detta sammanhang ges en vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent
helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text studeras och praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.

Examination

Uppsatsen för masterexamen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Grantz, H. (2014). Handla med handlingskompetens – en kvasiexperimentell studie kring undervisning om hållbar utveckling. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Ladda ner från http://www.diva-portal.org Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Masteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:765450/FULLTEXT01.pdf Jöesaar, A. (2015). Grundskolans läroböcker – både för pojkar och flickor? En undersökning av en kommuns lärobäcker i matematik och svenska ur ett genusperspektiv. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-119210 eller sök på http://www.diva-portal.org Sparf, M. (2015). Rymden får inte plats i en blå låda. En studie av ett läromedel i 3d om vårt solsystem. Magisteruppsats. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Ladda ner från http://www.diva-portal.org Referenslitteratur Borg, E. (2012). Statistik för beteendevetare. Malmö: Liber. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. Eriksson Barajas, K., Forsberg C. & Wengström Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (Kap. 1-5). Fejes, A. & Thornberg, R. (2009). Handbok i kvalitativ analys. Malmö: Liber. Miles, M.B. & Huberman A.M. (2014). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks: Sage.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.