Yngre barns lek och kultur, 7.5 hp

Young Children´s Play and Culture, 7.5 credits

949A24

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 3 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Norrköping, Norrköping V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 5 (HT 2020) 202034-202103 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• Redogöra för och diskutera centrala lekteorier och lekteoretiska begrepp
• Argumentera för att studera lek och kultur utifrån barns perspektiv
• Redogöra för och kritiskt granska nutida forskning kring lek och barns kultur
• Analysera barns lek, kultur och lekmiljö utifrån olika lekteoretiska och didaktiska perspektiv

Kursinnehåll

Under kursen behandlas olika teoretiska perspektiv och praktiska exempel för att kunna förstå̊, problematisera och analysera barns lek och kultur. Kursen innehåller tre teman, barnsyn, lekteorier och lekens potentialer. Det första temat innehåller teorier om barns perspektiv och barnperspektiv, barns kamratkulturer och kulturskapande. Det andra temat fokuserar på olika lekteorier där även lekbegreppet problematiseras. Studenten övas i att diskutera och argumentera för olika lekteoretiska perspektiv. Det tredje temat behandlar lekens potentialer, där det centrala är att analysera barns samspel och kommunikation i lek samt leksakers och artefakters betydelser för både inom- och utomhuslek. I kursen fördjupas kunskaper om lekens praktik och dess betydelse för barns kunskapsskapande i utbildningsmiljöer för yngre barn. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, workshop, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Paper, skriftlig och muntlig redovisning 5.5 hp U, G, VG
SRE3 Skriftlig kursuppgift 2 hp U, G
Obligatorisk litteratur Corsaro, William A. (2003). "We're friends, right?" inside kids' cultures. Washington, D.C.: Joseph Henry Press. Grieshaber, Susan Jane (2010). The Trouble with Play. Milton Keynes: Open University Press. Jensen, Michael (2013) Lekteorier. Lund: Studentlitteratur Knutsdotter Olofsson, Birgitta (2017) Den fria lekens pedagogik. Stockholm: Liber Lillemyr, Fredrik Ole. (2002). Lek – upplevelse – lärande i förskola och skola. Stockholm: Liber Löfdahl, Annika. (2014). Kamratkulturer i förskolan – En lek på andras villkor. Stockholm: Liber Skolforskningsinstitutet (2019). Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan. Systematisk översikt 2019:01. Solna: Skolforskningsinstitutet. Tillgänglig på Internet: https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2019/02/Att_Genom_Lek_fullständig-rapport_afil.pdf Sommer, Dion, Pramling Samuelsson, Ingrid & Hundeide, Karsten (2011). Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Sutton-Smith, Brian (2008) Play Theory. A Personal Journey and New Thoughts. American Journal of Play, 1(1) 80-123. Tillgänglig på Internet: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068966.pdf eller https://theplayethic.typepad.com/sutton-smith%20-%20play%20theory.pdf Vygotskij, Lev Semenovic (1995), Fantasi och kreativitet i barndomen Daidalos Øksnes, Maria. (2011). Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber. Tillkommer: valbar litteratur i form av artiklar och avhandlingar, vissa tillgängliga via Lisam eller på internet. Referenslitteratur Barnombudsmannen (2013) Barnrättskommitténs allmänna kommentar nr 17 (2013) om Barnets rätt till vila, fritid, lek och rekreation samt till det kulturella och konstnärliga livet (art. 31), Stockholm: Barnombudsmannen. Tillgänglig på Internet: https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument-for-nedladdning/publikationer/allmanna-kommentarer/ak-17-om-barnets-ratt-till-vila-fritid-lek-och-rekreation.pdf Fleer, Marilyn (2010). Early learning and development: cultural-historical concepts in play. Melbourne: Cambridge University Press Hangaard Rasmussen, Torben (red) (2016). Lek på rätt väg?: på spaning efter leken. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Huizinga, Johan (2014) Homo Ludens: a study of the play-element in culture. Eastford: Martino fine books. Finns även på svenska:(2004) Den lekande människan: (homo ludens). (2. utg.) Stockholm: Natur och kultur. James, Allison & Prout, Alan (red.) (2015). Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood. ([3. rev. ed.]). London: Routledge. Johansson, Eva & Pramling Samuelsson, Ingrid (2006). Lek och läroplan: möten mellan barn och lärare i förskola och skola. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. (1. uppl.) Malmö: Gleerups. Lillemyr, Ole Fredrik (2013). Lek på allvar: en spännande utmaning. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Lindqvist, Gunilla (2002). Lek i skolan. Lund: Studentlitteratur Piaget, Jean (1955, 1999) Play, dreams and imitation in childhood. London, Routledge. Även utgiven: (1962) New York: W.W. Norton & Company. Saracho, Olivia N. & Spodek, Bernard (red) (1998) Multiple perspectives on play in early childhood education. Albany: State University of New York Press. Sutton-Smith, Brian (1997). The ambiguity of play. Cambridge, Mass.: Harvard University Press Welén, Therese (2003). Kunskap kräver lek. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Öhman, Margareta (2011). Det viktigaste är att få leka!. Stockholm: Liber Øksnes, Maria, Sundsdal, Einar. (2017). Leklust i förskolan: främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia. Resurser för skrivande Alvehus, Johan (2013) Skriva uppsats med kvalitativ metod. Stockholm: Liber Björklund, Elisabeth & Gustafsson, Christina (2016) Praktiknära forskning: barn lärare och lärande Lund: Studentlitteratur. Schött, Kristina, m.fl. (2015) Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber Språkrådet (2017) Svenska skrivregler. Stockholm: Liber Strömqvist, Siv (2010) Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.