Yngre barns lek och kultur, 7.5 hp

Young Children´s Play and Culture, 7.5 credits

949A24

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 4 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Norrköping, Norrköping O/V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• Redogöra för och diskutera centrala lekteorier och lekteoretiska begrepp
• Argumentera för att studera lek och kultur utifrån barns perspektiv
• Redogöra för och kritiskt granska nutida forskning kring lek och barns kultur
• Analysera barns lek, kultur och lekmiljö utifrån olika lekteoretiska och didaktiska perspektiv

Kursinnehåll

Under kursen behandlas olika teoretiska perspektiv och praktiska exempel för att kunna förstå̊, problematisera och analysera barns lek och kultur. Kursen innehåller tre teman, barnsyn, lekteorier och lekens potentialer. Det första temat innehåller teorier om barns perspektiv och barnperspektiv, barns kamratkulturer och kulturskapande. Det andra temat fokuserar på olika lekteorier där även lekbegreppet problematiseras. Studenten övas i att diskutera och argumentera för olika lekteoretiska perspektiv. Det tredje temat behandlar lekens potentialer, där det centrala är att analysera barns samspel och kommunikation i lek samt leksakers och artefakters betydelser för både inom- och utomhuslek. I kursen fördjupas kunskaper om lekens praktik och dess betydelse för barns kunskapsskapande i utbildningsmiljöer för yngre barn. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, workshop, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Paper, skriftlig och muntlig redovisning 5.5 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig kursuppgift 2 hp U, G, VG
Corsaro, William A. (2003). "We're friends, right?" inside kids' cultures. Washington, D.C.: Joseph Henry Press. Grieshaber, Susan Jane (2010). The Trouble with Play. Milton Keynes: Open University Press. Jensen, Michael (2013) Lekteorier. Lund: Studentlitteratur Johansson, Eva & Pramling Samuelsson, Ingrid (2006). Lek och läroplan: möten mellan barn och lärare i förskola och skola. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Knutsdotter Olofsson, Birgitta (2017) Den fria lekens pedagogik. Stockholm: Liber Lillemyr, Fredrik Ole. (2002). Lek – upplevelse - lärande i förskola och skola. Stockholm: Liber Löfdahl, Annika. (2007). Kamratkulturer i förskolan – En lek på andras villkor. Stockholm: Liber Sommer, Dion, Pramling Samuelsson, Ingrid & Hundeide, Karsten (2011). Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Sutton-Smith, Brian (2008) Play Theory. A Personal Journey and New Thoughts. American Journal of Play, 1(1) 80-123. Tillgänglig på Internet: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068966.pdf. Vygotskij, Lev Semenovic (1995), Fantasi och kreativitet i barndomen Daidalos Øksnes, Maria. (2011). Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber. Tillkommer: valbar litteratur i form av artiklar och avhandlingar, vissa tillgängliga på internet. Referenslitteratur Garvey (1990) Play. Cambridge Mass.: Harvard University Press. Fleer, Marilyn (2010). Early learning and development: cultural-historical concepts in play. Melbourne: Cambridge University Press Hangaard Rasmussen, Torben & Hangaard Rasmussen, Torben (2016). Lek på rätt väg?: på spaning efter leken. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Huizinga, Johan (2014) Homo Ludens: a study of the play-element in culture. Eastford: Martino fine books. Även på svenska: (2004) Den lekande människan: (homo ludens). (2. utg.) Stockholm: Natur och kultur. James, Allison & Prout, Alan (red.) (2015). Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood. ([3. rev. ed.]). London: Routledge. Jensen, Mikael & Harvard, Åsa (red.) (2009). Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. (1. uppl.) Malmö: Gleerups. Lillemyr, Ole Fredrik (2013). Lek på allvar: en spännande utmaning. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Lindqvist, Gunilla (2002). Lek i skolan. Lund: Studentlitteratur Löfdahl, Annica (2004). Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll. Lund: Studentlitteratur. Piaget, Jean (1955, 1999) Play, dreams and imitation in childhood. London, Routledge. Även utgiven: (1962) New York:W.W. Norton & Company. Saracho, Olivia N. & Spodek, Bernard (red) (1998) Multiple perspectives on play in early childhood education. Albany : State University of New York Press. Sutton-Smith, Brian (1997). The ambiguity of play. Cambridge, Mass.: Harvard University Press Thorne, Barrie (1993). Gender play: girls and boys in school. Buckingham: Open University Press Welén, Therese (2003). Kunskap kräver lek. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Öhman, Margareta (2011). Det viktigaste är att få leka!. Stockholm: Liber

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.