Yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling, 7.5 hp

Younger Children´s Learning in Science, Technology and Sustainable Development, 7.5 credits

949A25

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Fredrik Jeppsson

Kursansvarig

Fredrik Jeppsson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 3 (HT 2021) 202134-202203 Svenska Norrköping, Norrköping O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 5 (HT 2021) 202134-202203 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• beskriva naturvetenskapliga och tekniska fenomen samt analysera vilka didaktiska konsekvenser valet av arbetssätt och kommunikationsstrategier kan få för barns/elevers meningsskapande
• beskriva och analysera någon aspekt inom teknik/teknikutveckling och hur detta framställs i barn och ungdomslitteratur
• kritiskt granska barns/elevers naturvetenskapliga och tekniska begreppsbildning och känna till aktuell forskning om barns/elevers vardagsföreställningar
• analysera och diskutera olika lärandesituationer som tillvaratar och utmanar barns intresse och nyfikenhet för teknik, naturvetenskap och hållbar utveckling

Kursinnehåll

Naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Naturvetenskapliga fenomen belyses genom olika experiment och vid exkursioner i naturen samt analyseras i relation till yngre barns lärande i naturvetenskap. Teknikdidaktiska perspektiv belyses genom att analysera budskap om teknik i barn och ungdomslitteratur. Centralt i kursen är att analysera på vilket sätt olika arbetssätt och kommunikativa strategier skapar förutsättningar för barns lärande, meningsskapande och nyfikenhet inom naturvetenskap och teknik samt hur detta kan utvecklas, stimuleras och utmanas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig redovisning med skriftlig underlag 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig examinationsuppgift 5 hp U, G, VG

Böcker

Axell, Cecilia, (2015) Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus. Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015

ISBN: 9789175192277, 03475387, 03475387, 16525051, 16525051

Glenberg, Arthur M., (2008) Embodiment for Education. Handbook of cognitive science: An embodied approach
Jeppsson, Fredrik, (2018) Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Första utgåvan [Stockholm] : Natur & kultur, [2018]

ISBN: 9789127823617

Kultti, Anne, Ärlemalm-Hagsér, Eva, Larsson, Jonna, Pramling Samuelsson, Ingrid, (2016) Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden

Artiklar

Amin, T.G., Jeppsson, F., Haglund, J., Conceptual Metaphor and Embodied Cognition in Science Learning: Introduction to special issue International Journal of Science Education (International Journal of Science Education, 13 April 2015, 37(5-6):745-758)
Haglund, J., Jeppsson, F., Schönborn, K.J., Taking on the Heat—a Narrative Account of How Infrared Cameras Invite Instant Inquiry Research in Science Education (Research in Science Education, 1 October 2016, 46(5):685-713)
Jeppsson, F., Frejd, J., Lundmark, F., “Wow, It Turned Out Red! First, a Little Yellow, and Then Red!” 1st-Graders’ Work With an Infrared Camera Journal of Research in Childhood Education (Journal of Research in Childhood Education, 2 October 2017, 31(4):581-596)
Larsson, J., Children's encounters with friction as understood as a phenomenon of emerging science and as "opportunities for learning" Journal of Research in Childhood Education (Journal of Research in Childhood Education, 1 July 2013, 27(3):377-392)
Larsson, Jonna, Emergent Science in Preschool: The Case of Floating and Sinking

Övrigt

Komplett litteraturlista med referenslitteratur publiceras på Lisam.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.