Yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling, 7.5 hp
Younger Children´s Learning in Science, Technology and Sustainable Development, 7.5 credits
949A25
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik JeppssonKursansvarig
Fredrik JeppssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 3 (HT 2021) | 202134-202203 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 5 (HT 2021) | 202134-202203 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• beskriva naturvetenskapliga och tekniska fenomen samt analysera vilka didaktiska konsekvenser valet av arbetssätt och kommunikationsstrategier kan få för barns/elevers meningsskapande
• beskriva och analysera någon aspekt inom teknik/teknikutveckling och hur detta framställs i barn och ungdomslitteratur
• kritiskt granska barns/elevers naturvetenskapliga och tekniska begreppsbildning och känna till aktuell forskning om barns/elevers vardagsföreställningar
• analysera och diskutera olika lärandesituationer som tillvaratar och utmanar barns intresse och nyfikenhet för teknik, naturvetenskap och hållbar utveckling
Kursinnehåll
Naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Naturvetenskapliga fenomen belyses genom olika experiment och vid exkursioner i naturen samt analyseras i relation till yngre barns lärande i naturvetenskap. Teknikdidaktiska perspektiv belyses genom att analysera budskap om teknik i barn och ungdomslitteratur. Centralt i kursen är att analysera på vilket sätt olika arbetssätt och kommunikativa strategier skapar förutsättningar för barns lärande, meningsskapande och nyfikenhet inom naturvetenskap och teknik samt hur detta kan utvecklas, stimuleras och utmanas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.
Examination
Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftlig underlag | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig examinationsuppgift | 5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789175192277, 03475387, 03475387, 16525051, 16525051
ISBN: 9789127823617
Artiklar
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.