Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan, 7.5 hp

Multilingualism and interculturalism in preschool, 7.5 credits

960F09

Kursen är nedlagd.
Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Kvartsfart, ) HT 2013 201337-201403 Svenska Norrköping INSTÄLLD

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Förkunskapskrav

Anställning i förskolan samt huvudmannens godkännande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagarna:

- kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
- ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
- utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
- ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
- kunna tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten

Kursinnehåll

Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.

I kursen analyserar, reflekterar och kritiskt granskar deltagarna sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.

Kursen omfattar arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med 5 campusträffar

Arbetsformerna i kursen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier samt kommunikation via IKT-baserad lärplattform.

Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.

Examination

Kursen examineras genom litteraturseminarier, muntlig redovisning och en skriftlig rapport.

3,5hp Skriftlig hemtentamen U-G
2hp Muntlig redovisning U-G
2hp (1+1) Litteraturseminarier U-G

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Björk-Willén, Polly; Gruber, Sabine& Puskás, Tünde (kommande) Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Liber. Sandvik & Spurkland (2011) Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan. Lund: Studentlitteratur. Eriksen, Thomas Hylland (2004) Rötter och fötter: identitet i en föränderlig tid. Nya Doxa. Lauritsen, Kirsten (2011) ”Cultural Complexity and Border Markers in Norwe-gian Kindergartens.” Children and Society. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2011.00414.x/pdf Aukrust, Vibeke Grover & Rydland Veslemoy (2009) ”’Does it matter?’ Talking about Ethnic Diversity in Preschool and First Grade Classrooms.” Journal of Pragmatics. 41(8). Johansson, Yngve; Sandberg, Anette; Sandsström Margareta; Stier, Jonas och Tryggvason Marja-Terttu (2012) Kritiska händelser för lärande i förskolan. Studentlitteratur Björk Willén, Polly & Puskás, Tünde (kommande) Rapport om det flerspråkiga arbetssättet i förskolan. Skolverket. Lahdenperä, P (2011). Från monokulturellt till interkulturellt. Artikel i Chef & Ledarskap, Lärarförbundets tidning för skolledare, Nummer 4, augusti 2011, s. 42-44. http://www.lararnasnyheter.se/chef-ledarskap/2011/08/16/fran-monokulturellt-interkulturellt Kultti, Anne (2012) Flerspråkiga barn i förskolan. Villkor för deltagande och lärande. Gothenburg Studies in Educational Science 321. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29219/1/gupea_2077_29219_1.pdf (Valda delar) Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan. Lpfö 98. Reviderad 2010. Stockholm: Fritzes.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.