Validering i praktiken, 7.5 hp
Validation in practice, 7.5 credits
961G11
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Per AnderssonKursansvarig
Per AnderssonStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | 202438-202449 | Svenska | Ortsoberoende | ||
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202436-202450 | Svenska | Linköping, Valla | ||
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | 202436-202450 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och diskutera olika verktyg för validering
- relatera teorier om kunskap, kompetens och lärande till valideringsarbete i praktiken
- diskutera vilka kompetenser som behövs i genomförandet av valideringsarbete
- identifiera och problematisera valideringens betydelse för samhälle och individ
Kursinnehåll
I kursen behandlas kunskap om och perspektiv på validering av vuxnas kunskap och kompetens, vilket även ger deltagarna förutsättningar att utveckla arbetet med validering i praktiken. Kursen utgår från såväl konkreta exempel på validering som relevanta teoretiska perspektiv som bidrar till förståelse och reflektion i relation till valideringspraktiken.
I kursen belyses valideringspraktiken utifrån fyra teman:
- Kunskap, kompetens och lärande. Här behandlas kunskapsteori och kunskapsfilosofi, lärandeteori, reell kompetens, generella kompetenser samt gemensamma kompetenser.
- Validering som samhällsfenomen och praktik. Här behandlas valideringens grundläggande innebörd, validering i relation till samhälle och individ samt olika valideringsmodeller.
- Kompetens för validering. Här behandlas kartläggarkompetens och bedömarkompetens i förhållande till validering i praktiken.
- Verktyg för validering. Här behandlas olika metoder för att skapa underlag för och dokumentera en validering, kvalitetssäkring samt examination som en del i valideringsprocessen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och redovisningar under fem seminariedagar. Mellan seminarierna arbetar deltagarna individuellt och i mindre grupper med studie- och arbetsuppgifter.
Examination
Examinationen sker i slutet av kursen genom ett individuellt skrivarbete som bygger på muntliga och skriftliga arbetsuppgifter i kursen.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.