Yrkesdidaktik – att undervisa i yrkesämne , 7.5 hp
Teaching Vocational Subjects, 7.5 credits
961G46
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- beskriva den egna yrkeskunskapen och yrkesidentiteten utifrån begrepp och teorier om kunskap och lärande
- redogöra för hur de egna yrkeskunskaperna relateras till yrkesutbildningens yrkesämnen
- redogöra för, samt tillämpa, centrala didaktiska begrepp och frågeställningar i den egna undervisningspraktiken
- använda styrdokument som grund för undervisningsplanering.
Kursinnehåll
I kursen behandlas begrepp som kunskap och yrkeslärande i skola och arbetsliv. Centralt för kursen är att lyfta fram betydelsen av, och medvetenhet om, egen yrkesidentitet och yrkeskunnande för lärare i yrkesämnen samt hur den egna yrkeskunskapen relaterar till yrkesutbildningens yrkesämne. Kursen redogör för grundläggande teorier och begrepp rörande yrkesidentitet, kunskap och yrkeslärande. Kursen inkluderar innehåll som tar avstamp i deltagarnas erfarenheter och reflektioner kring sina behov av utveckling som yrkeslärare. Dessutom behandlas styrdokument och hur dessa används som en grund för undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete, redovisningar och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift och muntlig redovisning.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U, G |
SME1 | Muntlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.