Komvux – organisering och förutsättningar för vuxnas lärande , 7.5 hp
Municipal Adult Education – Organization and Preconditions for Adult Learning, 7.5 credits
961G48
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2024 | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för Komvux framväxt, organisation, uppdrag, mål och styrning
- beskriva och reflektera över vuxnas lärande i relation till vuxendidaktiska teorier och Komvux särskilda sammanhang och villkor
- redogöra för den vuxenstuderandes förutsättningar i form av hinder eller möjligheter att delta i studier
- använda och förklara centrala begrepp som sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap i förhållande till undervisning av vuxna
- reflektera över olika former av uppföljning och bedömning av vuxenstuderandes kunskaper.
Kursinnehåll
I kursen behandlas Komvux särskilda förutsättningar för vuxnas lärande genom fem övergripande teman. Det första temat innefattar Komvux historia, organisation, uppdrag, mål och styrning. Det andra temat fokuserar på vuxnas lärande i relation till de specifika sammanhang och villkor som finns inom utbildningsformen. Det tredje temat undersöker den vuxenstuderandes förutsättningar för livslångt lärande och deltagande i studier på Komvux. Det fjärde temat behandlar sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap. Slutligen behandlas i det femte temat uppföljning och bedömning av vuxenstuderandes kunskaper.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig inlämningsuppgift | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.