Ledarskap och konflikthantering i klassrummet, 7.5 hp

Leadership and conflict management in the classroom, 7.5 credits

961G58

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) HT 2024 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

GXX

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna

  • reflektera över sitt sätt att leda undervisning utifrån forskning och egen erfarenhet
  • redogöra för och i handling visa framgångsrika sätt att organisera och leda undervisning
  • kritiskt granska eget och andras ledarskap.

Kursinnehåll

I kursen fokuseras läraren som ledare av elevers lärande. Olika förmågor som krävs för att leda undervisning diskuteras och tränas. Det rör sig om hur läraren kan skapa ett positivt klimat och fånga och bibehålla elevers uppmärksamhet och engagemang. Förmågan att identifiera och presentera tydliga lärandemål för elever behandlas, liksom att identifiera och tolka elevers missuppfattningar och möta dessa med förtydliganden och förklaringar. Kursens innehåll bygger till stora delar på teorin Teaching Through Interaction (TTI) om att lärare behöver erbjuda emotionellt stöd, organisatoriskt stöd och lärandestöd för att bidra till elevers engagemang i en lärandesituation. Teorin är utvecklad för att passa alla skolämnen och årskurser, från förskola till gymnasium.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, observationer och färdighetsträning i en simuleringsmiljö samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom deltagande på seminarier, färdighetsträning i simuleringsträning, observation av simuleringsträning samt skriftliga inlämningsuppgifter, individuellt och/eller i grupp.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Kursdeltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, komplettera.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Deltagande på seminarier 0 hp D
SIM1 Färdighetsträning 5 hp U, G
EXAM Skriftliga inlämningsuppgifter 2.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.