Avslutande verksamhetsförlagd utbildning: förskola, 6 hp

Preschool Education, Teaching Practice, 6 credits

970A06

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anders Albinsson

Kursansvarig

Anders Albinsson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 7 (HT 2021) 202140-202143 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Samtliga verksamhetsförlagda kurser, totalt 24 hp, godkända 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- använda ett professionellt och etiskt förhållningssätt i samverkan med barn, personal och vårdnadshavare
- självständigt organisera miljöer för lärande och utveckling utifrån forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap inom det förskolepedagogiska området
- självständigt konkretisera styrdokumentens innehåll i den pedagogiska verksamheten och anpassa dem till barns skilda förutsättningar
- ta helhetsansvar under en tvåveckors period för planering, genomförande, ledning och utvärdering av förskoleverksamhet i enlighet med styrdokument, didaktiska teorier och modeller
- visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter och skapa förutsättningar för alla barn att lära och utvecklas
- visa förmåga att analysera, följa upp och dokumentera barns lärande och utveckling utifrån forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap
- visa förmåga till självreflektion genom att delta i kollegiala samtal samt ta till sig konstruktiv kritik och förändra sitt handlande
- anpassa sitt ledarskap till den pedagogiska situationen

Kursinnehåll

Kursen är verksamhetsförlagd och består av praktisk tillämpning av olika lärarförmågor i förskolan. De studerande handleds i att ta helhetsansvar för planering, organisering, genomförande och utvärdering av barns lärande och utveckling. I helhetsansvaret ingår att anpassa den pedagogiska verksamheten till barns skilda förutsättningar. Vidare ingår bedömning och dokumentation av barns lärande och utveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att leda, samarbeta och ta ansvar för olika typer av social interaktion samt ämnesteoretisk och didaktisk förtrogenhet. Förståelsen kring relationen mellan forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap fördjupas i kursen. Uppföljning av och reflektion över den studerandes lärande och yrkesutveckling genomförs fortlöpande. 

Undervisnings- och arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning samt självständiga studier

Examination

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.                                                   

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Kurslitteratur

Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361 

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TSLF Tillämpade sociala lärförmågor 2 hp U, G, VG
RAP3 Skriftlig redovisning rapportform: Ledarskap i förskolan 1.5 hp U, G, VG
TDLF Tillämpade didaktiska lärförmågor 2.5 hp U, G, VG

Övrigt

Litteraturlista finns i Lisam och Studieinfo/Övriga dokument.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.

Namn Filnamn Beskrivning
Kurslitteratur Kurslitteratur.docx