Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp

Educational Sciences 4, History of Education, Societal role and values, 7.5 credits

970G04

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2011) Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik och utveckling 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för grunddragen i förskolans historiska framväxt och förändrade kunskapstraditioner
- redogöra för centrala områden/delar i samhällets styrning av förskolan
- redogöra för relationerna mellan profession, familj, barn och barndom
- diskutera innebörden av förskolans värdegrund och yrkesetik
- redogöra för hur sociala kategorier bidrar till inkludering, exkludering och kategorisering i ett historiskt och samtida perspektiv
- relatera förskollärarens uppdrag till samhällets styrdokument, UNCRC, politiska mål samt barn som demokratiska aktörer
- diskutera förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag utifrån normativa och kritiska perspektiv

Kursinnehåll

Kursen organiseras i tre delområden (a) utbildningshistoria, (b) utbildningssystemets och förskolans roll och funktion i samhället och (c) förskolans värdegrund och värdepedagogik. Kursen utgår från ett historisk och utbildningssociologiskt perspektiv.

I kursen behandlas förskolans historiska framväxt. I kursen problematiseras förskolans olika samhälleliga funktioner och uppdrag såsom lärande, fostran och omsorg. Den politiska styrningen problematiseras också ur ett lokalt, nationellt och internationellt jämförande perspektiv med tonvikt på demokratins grunder, grundläggande värden, medborgarskap samt i förhållande till förskolans och utbildningssystemets organisation och administration.

Förskolans värdegrund och förskollärarens yrkesetik diskuteras och problematiseras utifrån det demokratiska uppdraget.

Centralt i kursen är relationen mellan ålder, genus, etnicitet, klass, liksom begrepp som normalitet–avvikelse. Vidare behandlas samspelet mellan utbildningssystemet och samhällets styrsystem; lagar och förordningar, lärarnas uppdrag i relation till barn som demokratiska aktörer. UNCRC i relation till begrepp som barnperspektiv och barns perspektiv belyses.

Förskolans roll i förhållande till samhällets inkludering, exkludering och kategorisering av barn studeras.

Förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag behandlas utifrån normativa och kritiska perspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom litteraturseminarium, muntlig redovisning med skriftlig inlämning samt en skriftlig slutexamination.

PROVKODER
MRE1 Litteraturseminarier 2 hp U-G
MRE2 Muntlig redovisning 2 hp U-G
SRE1 Skriftlig redovisning 3,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2002) Respekt för läraryrket Stockholm: HLS förlag. Delen i boken som handlar om yrkesetik. Bae, Berit. (2010). Realizing children´s right to participation in early childhood settings: some critical issues in the Norwegian context I Early Years, 30, 205-218. Colnerud, Gunnel (2002). Den kollegiala paradoxen I Pedagogiska Magasinet, nr 4 (Går att hämta på nätet. Sök på Pedagogiska magasinet.) Elvstrand, Helene (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete. ( Linköping studies in education and psychology, 144). Linköping: Linköpings universitet. Kap 2, Finns som Pdf fil via biblioteket. Johansson, Eva (2008). "Gustav får visst sitta i tjejsoffan!": etik och genus i förskolebarns världar. 1. uppl. Stockholm: Liber. Pramling Samuelsson, I., Sommer, Dion. & Hundheide, Karsten (2011). Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik. Stockholm: Liber. Riddarsporre, Bim & Persson, Sven (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Kap 1,2,3 och 4. Vallberg Roth, Ann-Christine (2010). De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Dessutom tillkommer valfri litteratur som studenten väljer utifrån ämne för fördjupningsuppgift och hemtentamen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.