Förskolepedagogik 1, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor, 7.5 hp
Preschool Education 1, Preschool Educational Content and Objectives in Relation to Children, 7.5 credits
970G05
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina Elfström PetterssonKursansvarig
Katarina Elfström PetterssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 2 (VT 2019) | 201904-201908 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för förskolepedagogikens olika delar och förskolans pedagogiska innehåll med utgångspunkt i centrala styrdokument
- redovisa för och reflektera över olika teorier om barns kognitiva och socioemotionella utveckling
- redogöra för hur olika sociala kategorier, specifikt genus
inverkar på barns kognitiva och socioemotionella utveckling
- redogöra för konsekvenser av barns kognitiva och socioemotionella utveckling relaterat till förskolepraktiken och för barns förberedelse för framtida skolgång
- redogöra för hur barns livsvillkor och synen på barn varierar över tid och kontext
- redogöra för vilka konsekvenser olika synsätt på barn kan få för barns vardagsliv i förskolan
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på teorier och begrepp om barns kognitiva och socioemotionella utveckling relaterat till förskolepraktiken. Frågor om sociala villkor med fokus på genus samt kontextens betydelse för förskolan belyses samtidigt.
Kursen organiseras i följande delområden: a) förskolans innehåll med fokus på omsorg, utveckling och lärande; b) barns utveckling och livsvillkor med fokus på genus i tid och rum samt c) barndomssociologiska perspektiv på barn och barndom. Kursens innehåll relateras till läroplanen för förskolan, förskoleverksamheten samt till förskolans pedagogiska och didaktiska innehåll.
I kursen behandlas även vetenskapligt förhållningssätt specifikt perspektivtagande och vad som kännetecknar vetenskapliga studier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, självständiga studier samt arbete i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserade lärplattform.
Obligatorisk seminarieserie.
Examination
Kursen examineras skriftligt genom salstentamen
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Salstentamen | 6 hp | U, G, VG |
OBL2 | Obligatorisk seminarieserie | 1.5 hp | D |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning 970G05 2019 | Studiehandledning 970G05 2019.pdf |