Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp

Technology and Science - Indoors, Outdoors, Home and Away, 12 credits

970G09

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2012) 1 Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser år 1 på Förskollärarprogrammet eller motsvarande

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för olika perspektiv på naturvetenskap och teknik,
- redogöra för hur tematiska och ämnesövergripande arbetssätt kan användas i förskolan,
- relatera händelser i barnens miljöer till tekniska och naturvetenskapliga aspekter på hållbar utveckling,
- analysera och diskutera olika miljöers betydelse för barns utveckling och lärande

Kursinnehåll

Teknik och naturvetenskap som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Till exempel behandlas olika fenomen i naturen och människans sätt att lösa utmaningar med hjälp av teknik. Kursen belyser tematiska och ämnesövergripande arbetssätt. Upplevelser genom experiment, övningar och exkursioner är viktiga moment och då med koppling till de miljöer barn vistas i. Sådana miljöer är t.ex. den egna förskolans inne- och utemiljö, staden och naturen. Tekniska och naturvetenskapliga samt utomhusdidaktiska perspektiv tas upp.
Utifrån naturvetenskapliga och tekniska perspektiv problematiseras begreppet hållbar utveckling genom några tematiska exempel, såsom vattnets naturliga respektive tekniska kretslopp, ekologi som en relation mellan människa, teknik och natur, eller kommunikation och transportsystem ur ett barns synvinkel.
I kursen ingår även att reflektera över aspekter av barns utveckling, såsom abstraktionsförmåga, grov- och finmotorik, barns användande av enkla naturvetenskapliga beskrivningar, liksom över deras repertoar av tekniska lösningar. Hur studentens egna kunskaper kan påverka möjligheterna att genomföra en bra verksamhet tas också upp. Förmågan att ta initiativ inom området, att stimulera barns nyfikenhet samt att arbeta säkert tillsammans med en barngrupp ingår i detta.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, fältstudier, verkstäder, grupparbete och självstudier.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppvisa muntliga och skriftliga redovisningar, samt uppvisande av ämnesdidaktiska lärförmågor.

Provkoder
SME1 - Muntlig och skriftlig dokumentation, 2 hp - UG
SRE1 - Individuell seminarieuppgift, 3 hp - UV
SRE2 - Skriftlig individuell redovisning, 3 hp - UV
SRE3 - Skriftlig gruppvis redovisning, 4 hp - UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Barr, A. Nettrup, A. Rosdahl, A. (2012). Naturförskola – lärande för hållbar utveckling, Lärarförbundets förlag Björklund, C (2010). Att fånga komplexiteten i små barns lärande: En metodisk reflektion. Nordisk barnehaveforskning, 3, (s 17-26). Dahlgren, L-O m.fl (2007) Utomhuspedagogik som kunskapskälla – närmiljö blir lärmiljö, Lund, Studentlitteratur Fleer, M. (2000). Working Technologically: Investigations into How Young Children Design and Make During Technology Education, International Journal of Technology and Design Education, (Vol. 10) (p.43-59) Grahn, P. m.fl (2005). Utomhuspedagogik i förskola och förskoleklass, Lärarförbundets förlag Helldén, G. m.fl (2010). Vägar till naturvetenskapens värld, Sahara printing, Egypten, Liber Mylesand, M. (2007). Bygg och konstruktion i förskolan, Lärarförbundets förlag Person, C. Person, T. (2011). Hållbar utveckling – människa, miljö och samhälle, Lund: Studentlitteratur Pramling Samuelsson, I. (2008). Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass, Lärarförbundets förlag Regeringen, Läroplan för förskolan Lpfö98 rev 2010 Sundin, Bosse (2010). Den kupade handen, Carlssons förlag Siu, K.W.M & Lam, M.S. (2005). Early Childhood Technology Education: A Sociocultural Perspective. Early Childhood Education Journal, 32(6), p. 353- 358 Thulin, S, (2011). Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan, Göteborgs universitet http://hdl.handle.net/2077/25276 Turja, L, Endepohls-Ulpe, M. & Chatoney, M. (2009). A Conceptual Framework for Developing the Curriculum and Delivery of Technology Education in Early Childhood. International Journal of Design and Technology Education, Vol.19, (p. 353-365)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.