Matematiklärande i förskolan, 12 hp
Preschool Matematics, 12 credits
970G11
Huvudområde
Matematik DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Pether SundströmStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2017) | 201742-201803 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Matematik, DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva matematiken i förskolans vardag
- argumentera för matematikens relevans i förskolan
- redogöra för hur förskolebarn utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband i sin vardag
- visa kunskap om hur olika matematiska begrepp och relationer kan representeras genom lek, estetiska lärprocesser och i digitala miljöer
- observera och identifiera hur förskolebarn representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
- diskutera hur barns olika förutsättningar inverkar på deras lärande i matematik i förskolan
- dokumentera och analysera barns utveckling och kunnande i förhållande till gällande styrdokument
- argumentera för forskningens relevans för det tidiga matematiklärandet och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik
Kursinnehåll
Kursen synliggör begrepp och samband inom matematiken såsom helhet och delar, likheter och olikheter, former och mönster. Centrala begrepp som behandlas kan relateras till tal, rum och tid. Ett genomgående tema är barns tidiga möte med matematik och hur detta påverkar kunskapsutvecklingen. Kursen behandlar teorier om hur barn utvecklar sitt logiska tänkande och begreppsliga kunnande inom områdena tal och rum samt hur detta kunnande tar sig uttryck när barn samspelar med sin omgivning. Ett annat innehåll i kursen är hur observation kan användas för att identifiera och kartlägga hur barn kommunicerar sin matematiska kunskap. Vidare uppmärksammar kursen hur olika villkor såsom t. ex. genus, klass och etnicitet påverkar barns lärande i matematik. Matematikens uttryck genom lek och estetiska representationer såsom musik, bild och rörelse har en central plats i kursen. I kursen möter studenterna digitala verktyg som ett hjälpmedel både för barns tidiga lärande i matematik och dokumentation av barns utveckling och lärande.
I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till matematikinlärning i förskola och förskoleklass genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder och IKT. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftlig salstentamen.
PROVKODER:
OBL1 Kursuppgift, 0 hp D
SRE1 Skriftlig redovisning Granskning av forskning, 1,5 hp U–G
SRE2 Observera och identifiera barns matematikkunnande, 2,5 hp U-VG
STN1 Skriftlig salstentamen 8 hp U-VG
För VG som kursbetyg krävs att både STN1 och SRE2 är bedömda som VG.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.