Matematiklärande i förskolan, 12 hp

Preschool Matematics, 12 credits

970G11

Huvudområde

Matematik Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Pether Sundström

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 3 (HT 2017) 201742-201803 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Matematik, Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- beskriva matematiken i förskolans vardag
- argumentera för matematikens relevans i förskolan
- redogöra för hur förskolebarn utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband i sin vardag
- visa kunskap om hur olika matematiska begrepp och relationer kan representeras genom lek, estetiska lärprocesser och i digitala miljöer
- observera och identifiera hur förskolebarn representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
- diskutera hur barns olika förutsättningar inverkar på deras lärande i matematik i förskolan
- dokumentera och analysera barns utveckling och kunnande i förhållande till gällande styrdokument
- argumentera för forskningens relevans för det tidiga matematiklärandet och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik

Kursinnehåll

Kursen synliggör begrepp och samband inom matematiken såsom helhet och delar, likheter och olikheter, former och mönster. Centrala begrepp som behandlas kan relateras till tal, rum och tid. Ett genomgående tema är barns tidiga möte med matematik och hur detta påverkar kunskapsutvecklingen. Kursen behandlar teorier om hur barn utvecklar sitt logiska tänkande och begreppsliga kunnande inom områdena tal och rum samt hur detta kunnande tar sig uttryck när barn samspelar med sin omgivning. Ett annat innehåll i kursen är hur observation kan användas för att identifiera och kartlägga hur barn kommunicerar sin matematiska kunskap. Vidare uppmärksammar kursen hur olika villkor såsom t. ex. genus, klass och etnicitet påverkar barns lärande i matematik. Matematikens uttryck genom lek och estetiska representationer såsom musik, bild och rörelse har en central plats i kursen. I kursen möter studenterna digitala verktyg som ett hjälpmedel både för barns tidiga lärande i matematik och dokumentation av barns utveckling och lärande.

I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till matematikinlärning i förskola och förskoleklass genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder och IKT. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftlig salstentamen.

PROVKODER:

OBL1 Kursuppgift, 0 hp D

SRE1 Skriftlig redovisning Granskning av forskning, 1,5 hp U–G

SRE2 Observera och identifiera barns matematikkunnande, 2,5 hp U-VG

STN1  Skriftlig salstentamen 8 hp U-VG

För VG som kursbetyg krävs att både STN1 och SRE2 är bedömda som VG.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

*Albinsson, A. (2016). ”De va svinhögt typ 250 kilo” Förskolebarns mätande av längd, volym och tid i legoleken. Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2016. Barn och matematik: 0-3 år. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/laromedel/familjebroschyr/foraldrabroschyr_03.pdf Barn och matematik: 3-5 år. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/laromedel/familjebroschyr/foraldrabroschyr_35.pdf Barn och matematik: 5-7 år. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. http://ncm.gu.se/media/laromedel/familjebroschyr/foraldrabroschyr_57.pdf Björklund, C. (2013). Vad räknas i förskolan? Matematik 3-5 år. Lund: Studentlitteratur. Björklund, C., & Franzén, K. (2013). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber. Björklund Boistrup, L. (2006). Hur upptäcker vi kunskap som barn visar? I G. Emanuelsson & E. Doverborg (red.) Matematik i förskolan (s. 29-34). Finns på Lisam. Dahl, K., & Rundgren, H. (2004). På tal om matte. I förskoleklassens vardag. Stockholm: UR. Doverborg, E., Helenius, O., Sterner, G., Trygg, L., & Wallby, K. (red.) (2013). Förskolans matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM. Johnsen Høines, M. (2000). Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber Ekonomi. Nationellt centrum för matematikutbildning (2016). Små barns matematik: undervisning & lärande. (2 rev. uppl.) Göteborg: NCM, Göteborgs universitet. Olsson, E. (2013). Lärplatta och matematik: vägen till ett lustfyllt lärande i förskola och förskoleklass. Nacka: Askunge Thorsén förlag. *Palla, L. (2011). Med blicken på barnet [Elektronisk resurs] : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. Diss. Malmö : Lunds universitet, 2011. Malmö. Palmer, A. (2011). Hur blir man matematisk? Att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. Stockholm: Liber. Utbildningsdepartementet (2010) Förskola i utveckling – bakgrund till ändringar i förskolans läroplan. Finns på Lisam. *Finns att ladda ner från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:901801/FULLTEXT02.pdf http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:445488/FULLTEXT01

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.