Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp

Preschool Education 6, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits

970G19

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G44.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Karin Stolpe
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 5 (HT 2018) 201834-201838 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

 

- utifrån estetiska lärprocesser använda verktyg och material inom de estetiska uttrycken bild, drama, musik och rörelse i relation till förskolläraruppdraget

- argumentera för och motivera värdet av estetiska uttrycksmedel och estetiska lärprocesser i pedagogisk verksamhet med stöd av läroplan och forskning


- planera och reflektera över undervisning med estetisk inriktning med utgångspunkt i att stimulera barns utveckling och lärande

- genom och i de estetiska uttrycksmedlen inspirera och vara tydlig i sin ledarroll

Kursinnehåll

I kursen bearbetas de estetiska uttrycken bild, drama, musik och rörelse utifrån konstnärliga värden samt som verktyg i lärandeprocesser. De estetiska ämnesområdena integreras med varandra och relateras till förskolepedagogik, En central del av kursen ägnas planering och reflektion över estetiskt lärande i förskolan. Innehåll och arbetssätt beaktar begreppen etnicitet, genus och klass.

Undervisnings- och arbetsformer

Grupparbete, föreläsningar, seminarier, verkstäder och självständiga studier.

Obligatoriska moment

Examination

Kursen examineras genom muntlig, skriftlig och konstnärlig pedagogisk redovisning.

Provkoder
SRE2  Skriftlig redovisning, 3hp. UV
MRE4 Tematiskt arbete, 2hp UG
MRE5 Litteraturseminarium, 1.5hp UG
OBL4 Verkstäder, 1hp. D
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Angelo, E & Saether M, (2014). Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups Bendroth Karlsson, M., Häikiö Karlsson, T. (2014) Bild, konst och medier för yngre barn. Lund: Studentlitteratur Dahlbeck, P. & Westlund, K. (2015) Förskola i rörelse och förändring. Lund: Studentlitteratur Dahlberg, C. Johansson, Y. Thörn, I. Vahlersvik, M. (2015). Med teamet i temat. Lund: Studentlitteratur. Furness, K. (2017). Formulera – bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber Klerfelt, Anna (red.) & Qvarsell, Birgitta (red.)(2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. (Del 2 och 3). Osnes, H. Skaug, H. N. Eid Kaarby, K.M. (2012) Kropp rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur Pramling Samuelsson, I. et al (2015). Konsten att lära barn estetik. Lund Studentlitteratur. Rasmussen, V. & Erberth, B. (2017). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur. Sheridan, S. & Williams, P. (2018) Undervisning i förskolan En kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket. (Kan laddas ned på Skolverkets hemsida) Skåreus, E. (2018). Estetiska ämnen och genus. Malmö: Gleerups. Styrdokument Läroplanerna kan laddas ned från Skolverkets hemsida Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad2016). Stockholm: Skolverket. Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017). Stockholm: Skolverket Referenslitteratur Referenslitteraturen används med fördel för fördjupning i de olika estetiska uttrycken samt i tematiskt och projektinriktat arbete. Bendroth Karlsson, M. (2017). Barns möte med konst. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Berggren, E. & Söderlund, S. (2014). Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation. Stockholm: Lärarförlaget Carleson, T. (2013) Berätta om grodan!: handbok för tematiskt arbete kring en saga, från planering till utvärdering. Trosa: Trillevipp. Ericsson, I. (2003). Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer – en interventionsstudie i skolår 3.(avhandling) Malmö Högskola; Holmbergs förlag. Ericsson, I. (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. Eriksson, M. (2009). Lärande i sagans värld: om temaarbete i förskola och förskoleklass. Stockholm: Lärarförbundets förlag. Forsberg-Ahlcrona, M. (2016). Kreativitet i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Granberg, S. (2017) Projekt- och temaarbete i förskolan : tankar, tips, idéer. Lund: Studentlitteratur Heggstad, K. M. (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur Holmberg Y. (2017). Musikskap i förskolan – musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber Holmberg, Y. (2017) Spår av musikundervisning i förskolan. I B. Riddersporre & S. Persson (red.) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och kultur Hofvander Trulsson, Y. Houmann, A. (2015). Musik och lärande i barnets värld. Lund Studentlitteratur. Kennedy, B. (2014) Glasfåglar i molnen : om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv. Stockholm: Liber Lindstrand, F. & Selander, S. (red) (2009). Estetiska lärprocesser; upplevelser, praktiker och kunskapsformer. Lund: Studentlitteratur. Persson, A. & Wiklund, L. (2017). Hur långt är ett äppelskal?: tematiskt arbete i förskoleklass. (Andra upplagan). Stockholm: Liber. Skoglund, E. (1993) Leken och konsten. Stockholm, Berghs förlag Skoglund, E. (1998) Lusten att skapa. Stockholm, Berghs förlag Änggård, E. (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. (Finns även som avhandling från 2004).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.