Förskolepedagogik 6, Lust att lära, estetiska lärprocesser i förskolan, 7.5 hp
Preschool Education 6, Desire to learn - aesthetic learning processes in preschool, 7.5 credits
970G19
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina Elfström PetterssonKursansvarig
Katarina Elfström PetterssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 5 (HT 2020) | 202034-202038 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda verktyg och material inom olika estetiska praktiker i relation till förskolläraruppdraget
- diskutera hur estetiska uttrycksmedel och estetiska lärprocesser kan utnyttjas i undervisning med stöd av läroplan och forskning samt under tillvaratagande av barns kunskaper och erfarenheter
- redogöra för, planera och reflektera över undervisning med estetisk inriktning i förskolan
Kursinnehåll
I kursen bearbetas de estetiska uttrycken bild, drama, musik och rörelse utifrån konstnärliga värden samt som verktyg i lärandeprocesser. De estetiska ämnesområdena integreras med varandra och relateras till förskolepedagogik. En central del av kursen ägnas åt planering och reflektion över estetiskt lärande i förskolan. Innehåll och arbetssätt beaktar begreppen etnicitet, genus och klass, ålder och funktionalitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Grupparbete, föreläsningar, seminarier, verkstäder och självständiga studier.
Obligatoriska moment
Examination
Kursen examineras genom muntlig, skriftlig och konstnärlig pedagogisk redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL5 | Verkstäder | 0 hp | D |
SRE3 | Skriftlig redovisning | 5 hp | U, G, VG |
MRE6 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.