Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet, 7.5 hp

Educational Sciences 7, Evaluation and Preschool Development, 7.5 credits

970G23

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970A05.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 6 (VT 2014) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

- diskutera kvalitativa såväl som kvantitativa, nationella och internationella modeller för utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet
- med hjälp av befintlig forskning kritiskt granska olika utvärderingsformer/metoder och bedöma deras lämplighet för att utveckla förskolans verksamhet
- planera och utforma ett utvärderingsprojekt som stöd för utveckling av förskolans verksamhet i relation till uppsatta mål

Kursinnehåll

Kursen omfattar flera aspekter av förskolans kvalitetsarbete. I kursen diskuteras olika utvärderingsmodeller från ett nationellt och ett internationellt perspektiv. Vidare granskas skilda utvärderingsformer/metoder från ett kritiskt perspektiv. I kursen ges fördjupade kunskaper om kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder med relevans för utvärdering och utveckling av förskolans verksamhet. Slutligen ska de studerande formulera och presentera ett målrelaterat utvärderings- och utvecklingsprojekt.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker genom föreläsningar, obligatoriska seminarier, arbete i grupp och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen

PROVKODER
STN1 Salstentamen 7,5 hp UV
OBL1 Obligatorisk seminarieserie 0 hp D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Karlsson, Ove (2000). Praktikbaserad utvärdering i förskola och fritidshem, Utbildning & Demokrati, 9(2), 87-107. Lärarförbundet & LR (2009) Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Stockholm: Lärarförbundet. Löfdahl, Annica; Franzén, Karin & Hjalmarsson, Maria (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber. (Del 4) Rönnerman, Karin (1998) Utvecklingsarbete – en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur AB. (Finns som e-bok (2011)). Rönneman, Karin (2013). Kvalitetsarbete i förskolan belyst genom tre ledningsnivåer Pedagogisk forskning i Sverige (3-4). Sandberg, Bo & Faugert, Sven (2007). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2005) Kvalitet i förskolan. Allmänna råd och kommentarer Stockholm: Fritzes förlag (Finns på Skolverkets hemsida) Skolverket (2005) Kvalitetsredovisning Allmänna råd och kommentarer. Stockholm: Fritzes förlag (Finns på Skolverkets hemsida) Skolverket (2010b). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Stockholm: Fritzes förlag. (Finns på Skolverkets hemsida). + Egenvald litteratur (artikel) Referenslista Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber. Eriksson, Bengt, G. & Karlsson, Per-Åke (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia förlag. Löfdahl, Annika & Pérez Prieto, Héctor (2009b). Between control and resistance: Planning and evaluation texts in the Swedish preschool. Journal of Education Policy 4(24), 293-408. Löfdahl, Annika & Pérez Prieto, Héctor (2009a). Institutional narratives within the performative preschool in Sweden: ‘If we write that we’re no good, that’s no good publicity’. Early Years 3(29), 261-270. Sheridan, Sonja; Giota, Joanna; Han You-Me; & Kwon, Jeong-Yoon (2009). A cross-cultural study of preschool quality in South Sweden: ECERS evaluations. Early Childhood Research Quarterly, 24(2), 142-156. Vedung, Evert (2009). Utvärdering i politik och förvaltning. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.