Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp
Educational Sciences 4, History of Education, Societal role and values, 7.5 credits
970G27
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 1 (HT 2014) | Svenska |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för grunddragen i förskolans historiska framväxt och förändrade kunskapstraditioner
- redogöra för centrala områden/delar i samhällets styrning av förskolan
- redogöra för relationerna mellan profession, familj, barn och barndom
- diskutera innebörden av förskolans värdegrund och yrkesetik
- redogöra för hur sociala kategorier bidrar till inkludering, exkludering och kategorisering i ett historiskt och samtida perspektiv
- relatera förskollärarens uppdrag till samhällets styrdokument, UNCRC, politiska mål samt barn som demokratiska aktörer
- diskutera förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag utifrån normativa och kritiska perspektiv
Kursinnehåll
Kursen organiseras i tre delområden (a) utbildningshistoria, (b) utbildningssystemets och förskolans roll och funktion i samhället och (c) förskolans värdegrund och värdepedagogik. Kursen utgår från ett historisk och utbildningssociologiskt perspektiv.
I kursen behandlas förskolans historiska framväxt. I kursen problematiseras förskolans olika samhälleliga funktioner och uppdrag såsom lärande, fostran och omsorg. Den politiska styrningen problematiseras också ur ett lokalt, nationellt och internationellt jämförande perspektiv med tonvikt på demokratins grunder, grundläggande värden, medborgarskap samt i förhållande till förskolans och utbildningssystemets organisation och administration.
Förskolans värdegrund och förskollärarens yrkesetik diskuteras och problematiseras utifrån det demokratiska uppdraget.
Centralt i kursen är relationen mellan ålder, genus, etnicitet, klass, liksom begrepp som normalitet–avvikelse. Vidare behandlas samspelet mellan utbildningssystemet och samhällets styrsystem; lagar och förordningar, lärarnas uppdrag i relation till barn som demokratiska aktörer. UNCRC i relation till begrepp som barnperspektiv och barns perspektiv belyses.
Förskolans roll i förhållande till samhällets inkludering, exkludering och kategorisering av barn studeras.
Förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag behandlas utifrån normativa och kritiska perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
EXAMINATIONSFORMER:
Kursen examineras genom litteraturseminarium, muntlig redovisning med skriftlig inlämning samt en skriftlig slutexamination.
PROVKODER
MRE1 Litteraturseminarier 2 hp U-G
MRE2 Muntlig redovisning 2 hp U-G
SRE1 Skriftlig redovisning 3,5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.