Utbildningsvetenskaplig kärna: Förskolans samhälleliga roll, allmändidaktik och det demokratiska uppdraget, 13.5 hp

Educational science: The societal role of preschool, general didactics and the task of democracy, 13.5 credits

970G32

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2016) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för grunddragen i förskolans historiska framväxt och förändrade kunskapstraditioner i relation till profession, familj, barn och barndom
- diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar förskolläraruppdraget
- relatera förskollärarens uppdrag till samhällets styrdokument, FN:s konvention om barnets rättigheter, politiska mål samt barn som demokratiska aktörer
- diskutera förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag samt förskollärares yrkesetik
- identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
- diskutera kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i förskolan
- redogöra för hur sociala kategorier bidrar till inkludering, exkludering och kategorisering i ett historiskt och samtida perspektiv
- visa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande

Kursinnehåll

Kursen organiseras i fyra delområden (a) utbildningshistoria, (b) didaktik och kunskap
(c) förskollärarens profession och förskolans roll i samhället och (d) förskolans värdepedagogik.

Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter, barndom och uppfattningar om vad som kännetecknar förskolläraruppdraget. Kursen behandlar övergripande olika perspektiv på barn, förskollärarprofessionen, lärande, fostran, omsorg och undervisning samt relationen mellan pedagog och barn. I kursen behandlas förskolans historiska framväxt och de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på den pedagogiska verksamheten. I kursen diskuteras kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i förskolan. Relationer mellan ålder, genus, etnicitet, klass, liksom begrepp som normalitet–avvikelse är genomgripande teman. Förskolans roll i förhållande till samhällets inkludering, exkludering och kategorisering av barn studeras.

I kursen problematiseras förskolans olika samhälleliga funktioner och uppdrag såsom lärande, fostran och omsorg. Den politiska styrningen problematiseras också ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv med tonvikt på demokratins grunder, grundläggande värden och medborgarskap. Förskolans värdepedagogik och förskollärarens yrkesetik diskuteras och problematiseras utifrån det demokratiska uppdraget. Vidare behandlas samspelet mellan utbildningssystemet och samhällets styrsystem, läroplansteori, lagar och förordningar, lärarnas uppdrag i relation till barn som demokratiska aktörer. FN:s konvention om barnets rättigheter (UNCRC) i relation till begrepp som barnperspektiv och barns perspektiv belyses.

Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

PROVKODER:
POR1 Individuell portfoliouppgift didaktik kunskap 4hp UG
SME1 Individuell muntlig redovisning med skriftligt underlag 2hp UG
MRE1 Muntlig gruppredovisning om kategoriseringar 2hp UG
SRE1 Individuell skriftlig text 5,5hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Björk-Willén, Polly, Gruber, Sabine & Puskás Tünde (red) (2013) Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. Liber. Stockholm Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015) Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Liber: Stockholm. Elvstrand, Helene (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete. (Linköping studies in education and psychology, 144) Linköping: Linköpings universitet. Kap 2, Finns som Pdf fil via biblioteket. Engdahl, Ingrid & Ärleman Hagsér, Eva. (2015) Att blir förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Liber: Stockholm. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (red.) (2003 eller senare) Förskolan: barns första skola! Lund: Studentlitteratur Lindström, G. & Pennlert, L-Å. (2009) Undervisning i teori och praktik. En introduktion i didaktik. Fundo Förlag. (s. 1-75) Taguchi, Hillevi Lenz, Linnéa Bodén & Kajsa Ohrlander (2011) En rosa pedagogik – jämställdhetspolitiska utmaningar. Liber. Riddarsporre, Bim & Persson, Sven (2010) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur Sandin, Bengt & Sundkvist, Maria (2014) Barn, barndom och samhälle – svensk utbildningshistoria. Gleerups: Malmö Skolverket (2010) Läroplan för förskolan. Skolverket: Stockholm. (Kan hämtas på Skolverkets hemsida) Thornberg, Robert & Johansson, Eva (2014) Värdepedagogik. Etik och demokrati i skola och förskola. Liber: Stockholm Förutom den obligatoriska litteraturen tillkommer valfri litteratur som studenten väljer utifrån ämne för fördjupningsuppgift (hemtentamen och konferensuppgift).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.