Utbildningsvetenskaplig kärna: Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

Educational Sciences: Documentation, monitoring and evaluation in preschool practice, 7.5 credits

970G35

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2016) 201605-201617 Svenska O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer med avseende på dokumentation, uppföljning och utvärdering
- redogöra för och beskriva olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera etiska aspekter i samband med dokumentation, uppföljning och utvärdering av den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att förhålla sig kritisk till dokumentation, uppföljning och utvärdering
- visa grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen introduceras även grundläggande teorier om bedömning. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande. Detta i sin tur relateras till hur verksamheten organiseras pedagogiskt. Hur dokumentation används och kommuniceras till t ex vårdnadshavare är ett annat viktigt innehåll i kursen. En etisk aspekt av dokumentation som särskilt framhålls är att diskutera dokumentation utifrån barns perspektiv. Dokumentation, uppföljning, utvärdering och bedömning diskuteras kritiskt.

Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning i ett skriftligt arbete. I kursen introduceras digitala bilder som pedagogiska verktyg. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

PROVKODER
SME1 Litteraturseminarieserie 1hp UG
MRE1 Muntlig gruppredovisning 1hp UG
SRE1 Individuell skriftlig redovisning 5,5hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Alasuutari, Maarit & Kelle, Helga (2015). Documentation in Childhood. Children & Society, 29, 169–173. Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: Hallå, hur gör man?. Stockholm: Liber. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li & Sparrman, Anna (2003). Om att bli dokumenterad: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1-2), 58-69. Löfdahl Annica & Pérez Prieto, Héctor (2010) Den synliggjorda förskolan. I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.) (2010). Bedömning i och av skolan: Praktik, principer, politik (s. 71-86). Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2010). Stödja och styra: om bedömning av yngre barn. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2011). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Stockholm: Fritzes förlag. Skolverket (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Stockholm: Fritzes förlag. Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: Skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. Sparrman, Anna & Lindgren, Anne-Li (2010). Visual Documentation as a Normalizing Practice: A new discourse of visibility in preschool, Surveillance & Society (Special issue on Surveillance, Children and Childhood), 7(3-4), 248–261. Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. (1. uppl.) Stockholm: Liber.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.