Språk och matematik i förskolan, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Preschool Education, Teaching Practice, 6 credits
970G39
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 3 (HT 2017) | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna: Verksamhetsförlagd utbildning (termin 1) eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
– planera undervisning i förskolan i relation till språk utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv
– genomföra undervisning i förskolan i relation till språk utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv
– utvärdera planerad och genomförd undervisning av språk
– använda olika kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling
– planera undervisning i förskolan i relation till matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv
– genomföra undervisning i förskolan i relation till matematik utifrån styrdokument och relevanta teoretiska perspektiv
– utvärdera planerad och genomförd undervisning av matematik i förskolan
– samarbeta och interagera med barn, vårdnadshavare, handledare och arbetslag
– visa initiativförmåga i den pedagogiska verksamheten
– anpassa kommunikation till målgrupp och situation
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på förskollärarens uppdrag att arbeta med språk och matematik i förskolan. Vidare ingår att träna på att se övergripande samband mellan praktik och teori. I kursen tränar den studerande förmågan att planera och leda undervisning i språk och matematik i förskolan. I detta ingår att kommunicera och konkretisera så att det blir begripligt för barnen, välja arbetssätt utifrån barnens förförståelse och förutsättningar så att både individ och grupp blir tillgodosedda samt ansvara för såväl planerade som oplanerade arbetsuppgifter. Inom ramen för kursen ska även studenten använda kommunikativa uttrycksformer som främjar barns språkliga lärande och utveckling.
I kursen övar den studerande på att ta initiativ och ansvar för att på egen hand och med stöd av handledaren hantera situationer som kan uppkomma.
Den studerande utvärderar genomförda moment tillsammans med barnen samt handledaren och reflekterar över egna och andras erfarenheter av det pedagogiska arbetet. I samband med detta övar studenten förmågan att kritiskt reflektera över sitt eget agerande inom den pedagogiska praktiken.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande sociala och didaktiska lärarförmågor samt genom en GTLU rapport.
PROVKODER:
GSLF Grundläggande sociala lärarförmågor 2, 5 hp UG
GDLF Grundläggande didaktiska lärarförmågor 2,5 hp UV
GTLU Rapport 1hp UV
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGKurslitteratur
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande.
Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.