Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, 7.5 hp

Educational Sciences 4, Social relations and teacher leadership and tools, 7.5 credits

971G05

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 4 (VT 2016) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring socialt samspel i relation till läraruppdraget
- kunna reflektera över elevers sociala samspel i skolan och på fritidshemmet i relation till det omgivande samhället
- kunna reflektera över vetenskapliga teorier och begrepp som rör lärarens ledarskap och yrkesetik
- kunna beskriva faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande och hälsa i skola och fritidshem
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och begrepp kring konflikter och utforska olika strategier för konflikthantering
- kunna beskriva vetenskapliga teorier och olika förklaringsmodeller kring mobbning, diskriminering och kränkningar
- kunna reflektera över metoder och program för att motverka mobbning och kränkningar i fritidshem, skola och sociala medier

Kursinnehåll

Kursen innehåller fyra delmoment; socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning, samtliga relaterade till ledarskap och lärares redskap. Som redskap ses t.ex. teorier, begrepp och modeller.

I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring socialt samspel i relation till läraruppdraget. Kunskaper om identitet, socialisation, marginalisering, grupp, grupputveckling, grupprocesser, social påverkan, normer, roller, samt olika slags kommunikation och interaktion i samhället bearbetas i detta moment. Centralt är faktorer som är gynnsamma för att skapa ett hållbart socialt klimat för lärande och hälsa i skola och fritidshem.

I det andra delmomentet behandlas teorier och begrepp kring lärarens ledarskap. Kunskaper om olika perspektiv på ledarskap, samspelsprocesser mellan ledare och elever, bemötande, delaktighet, relationsbyggande, makt, ansvar, yrkesetik, barns rättigheter och föräldrasamverkan bearbetas och reflekteras över i detta moment. Särskild tonvikt läggs vid olika teoretiska modeller om lärarens ledarskap i betydelsen av att verka för ett hållbart socialt klimat i skola och fritidshem.

I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika typer av konflikter och olika strategier för konflikthantering bearbetas.

I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning, diskriminering och andra former av kränkningar. Mobbningsbegreppet problematiseras. Kunskaper om olika förklaringsmodeller kring mobbning, elevers relationsarbete, inneslutnings- och uteslutningsprocesser i fritidshem, skola och sociala medier samt proaktivt arbete på olika nivåer i organisationer och samhälle bearbetas och reflekteras över i detta moment.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier. Digitala verktyg introduceras.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning med skriftligt underlag

SRE1 Skriftlig tentamen 4 hp U-VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag 3,5 U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur och andra referenser Dahlqwist Matts (2012). Lärarens ledarskap – relationer och grupprocesser. Stockholm: Liber. Dunkels Elza. (2009). "När kan vi tala om nätmobbning?". Artikel i Locus Nr 2 2009. http://www.buv.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=15669&a=89357 Frånberg Gun-Marie & Wrethander Marie (2011). Mobbning en social konstruktion? Lund: Studentlitteratur. Fröman Hans & Johansson Per Olof (2011). Lagarbetet och dess utveckling. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.65-92). Lund: Studentlitteratur. Granström Kjell (2004). Ett månghövdat vidunder. Pedagogiska Magasinet nr 3 s32-37. Se http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2004/08/30/manghovdat-vidunder Hammar Chiriac, E. & Granström, K. (2012). Teachers’ leadership and students’ experience of group work. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 3, pp.345–363. Ihrskog (2011). Fritidshemmet som utgångspunkt för identitetsutprovning. I Klerfelt, Anna & Haglund Björn (2011). Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker (s 80-94). Stockholm: Liber. Jacobsson Rosie (2011). Hela barnet, hela skolan. I Philgren Anna (red) (2011) Fritidshemmet (s.93-114). Lund: Studentlitteratur. Trost Jan & Levin Irene (2010). Att förstå vardagen med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2 s. 44-53, 3, 4 och 6 s.174-191. Förutom detta tillkommer valfri referenslitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.