Fritidspedagogik 2, Barn, gruppen, grupprocesser och lärande, 15 hp

Schoolage Educare 2, Children, group processes and learning, 15 credits

971G06

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 2 (VT 2015) 4 Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

-beskriva barns identitetsskapande utifrån olika teoretiska perspektiv
-identifiera och beskriva grupprocesser bland barn och vuxna samt det sociala samspelet i kamratkulturer utifrån aktuell forskning
-diskutera barn som aktörer i kommunikation, samspel och lärande
-redogöra för hur lärande och lek är relaterade till varandra
- redogöra för olika teorier om barns språkliga och matematiska utveckling och lärande
- diskutera olika aspekter av språkligt och matematisk lärande
- reflektera över etiska frågor i relation till forskningsprocessens olika faser.
- planera, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera ett på intervjumetod baserat vetenskapligt fältarbete

Kursinnehåll

Kursens behandlar olika aspekter om barn, grupprocesser och lärande, vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området och för uppdraget som grundlärare. I kursen kommer den studerande att möta olika teoretiska perspektiv som beskriver barns identitetsskapande, grupprocesser bland barn och vuxna, socialt samspel i kamratkulturer och barn som aktörer i kommunikation och lärande samt hur begreppen lärande och lek är relaterade till varandra. Kursen behandlar också grundläggande teorier och aspekter av barns språkliga och matematiska lärande. I kursen ingår också att genomföra ett avgränsat vetenskapligt fältarbete kring barns samspel. I fältarbetet ingår även att reflektera över etiska frågor i relation till forskningsprocessens olika faser.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, digitala verktyg samt självständiga studier.

Examination

SRE1 - Skriftlig inlämning, 2.5 hp, U-G
SEM1 - Seminarium, 2 hp, U-G
SRE2 - Fältforskning, 3 hp, U-G
MRE1 - Fältforskning, 3 hp, U-G
SRE3 Individuell skriftlig uppgift, 4.5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Tema; Identiteter, grupprocesser och kamratkulturer Corsaro, William, (2001), We are friends right? Inside kids’ culture. Washington DC: Joseph, Henry Press. Ihrskog, Maud, (2011), “Fritidshemmet som utgångspunkt för identitetsprovning” i Fritidspedagogik- fritidshemmets teorier och praktiker (red) Klerfelt, A. & Haglund, B. Liber: Malmö. Ihrskog, Maud, (2011), Kamratskapandets betydelse för lärande. (artikeln förmedlas via It’s learning) Schjellerup Nielsen, Helle (2006), Gemenskaper och utanförskap – om marginalisering i skolans värld. Stockholm; Liber. Vedeler, Liv. (2009), Social kompetens i barngrupper, Gleerups, Malmö, 2009 Litteratur som stöd till intervjustudie Ahrne, Göran., Svensson, Peter (2011) Handbok i kvalitativa metoder Liber: Malmö Elvstrand, Helene. (2009) Delaktighet i skolans vardagsarbete, Linköpings universitet. Kap 3 metod Tema Lärande (Matematik och Läs- och skriv) Bergius och Emanuelsson (2008). Hur många prickar har en gepard? Göteborg: NCM Samuelsson, J. (2006). Lärarstudenters emotioner för skolmatematik. Journal of Research in Teacher Education, 2, 85-103. ( artikeln förmedlas via It´s learning) Samuelsson, J. (2007). Matematik i grundskolan. I A. Engström, M. Engvall, & J. Samuelsson (red). Att leda den tidiga matematikundervisningen (17-42). Linköping: Skapande vetande nr 51. (artikeln förmedlas via It´s learning) Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur. Tema Kommunikation, Samspel, lek och lärande Corsaro, William, (2001), We are friends right? Inside kids’ culture. Washington DC: Joseph, Henry Press. Evaldsson, Ann-Carita, (2002). Sociala och språkliga gränsdragningar bland elever i en mångkulturell skola, Pedagogisk forskning i Sverige,1, 1-16. Kane, Eva. (2011). ”Den livsviktiga leken” I Fritidshemmet (red) Pihlgren, Ann. S. Lund: Studentlitteratur Lester, Stuart. (2011). ”Pedagogik, lek och rum” I Fritidshemmet (red) Pihlgren, Ann. S. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.