Fritidspedagogik 3, Barn, hållbar utveckling och utomhuspedagogik, 7.5 hp

Schoolage Educare 3, Children, Sustainable Development and Outdoor Education, 7.5 credits

971G08

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 3 (HT 2013) 1 Svenska

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Förkunskapskrav

Genomgågna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund 7,5 hp, Fritidspedagogik 1, Introduktion till fritidspedagogik och lärande 7,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, Fritidspedagogik 2, Barn, gruppen, grupprocesser och lärande 15h p, Fritidspedagogik, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- redogöra för begreppet hållbar utveckling med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten, klimat, miljö och hälsa
- relatera teorier om och perspektiv på hållbar utveckling
- problematisera olika former av ledarskap i relation till barns lärande om hållbar utveckling i utomhusmiljöer
-observera och reflektera över uteaktiviteter i fritidshemmets verksamhet

Kursinnehåll

Kursens behandlar hållbar utveckling, barn och lärande, vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området och för uppdraget som grundlärare. Huvudfokus i kursen är hållbar utveckling, med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten såsom klimat, miljö och hälsa.

I kursen synliggörs även de sociala och ekonomiska aspekterna av hållbar utveckling samt lokala och globala perspektiv. Teorier om relationen barn och natur belyses i kursen.

Kursens behandlar olika teorier om ledarskap knutet till lärande om hållbar utveckling, uteaktiviteter i olika när- och utemiljöer.

I kursen ingår också att observera, dokumentera och reflektera över barns lärande genom uteaktiviteter i relation till de aspekter av hållbar utveckling som behandlas i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, fältarbete, exkursion, seminarier samt självständiga studier.

Examination

Provkoder

SRE1 Skriftlig redovisning: portfolio – 3,5 hp U-VG
SRE2 Skriftlig redovisning: hållbar utveckling - 1,5 hp, U-G
SRE3 Skriftlig redovisning: observationsuppgift - 0,5 hp, U-G
SEM1 Litteraturseminarium med skriftligt underlag: hållbar utveckling - 0,5 hp, U-G
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: observationsuppgift – 1,5 hp, U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Ahrne G & Svensson P (red) (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber Brügge, B. m.fl (2011, 4.e upplagan) Friluftlivets pedagogik. För kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber Björneloo, I (2011, 2.a upplagan) Hållbar utveckling. Att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Stockholm: Liber Dahlberg, L-O m.fl (2007) Utomhuspedagogik som kunskapskälla - Närmiljö blir lärmiljö. Pozkal Polen: Studentlitteratur Persson, C & Persson, (2011, 2:a upplagan) Hållbar utveckling - människa, miljö, samhälle. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2004) Lärande om hållbar utveckling. Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.97791!Menu/article/attachment/larande_om_hallbar_utveckling_temaskrift.pdf Skolverket (2004) Hållbar utveckling i praktiken. Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.97790!Menu/article/attachment/hallbar_utveckling_i_praktiken.pdf Stolpe, K. (2011) Att uppmärksamma det väsentliga – Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ett interaktionskognitivt perspektiv. Linköpings Universitet. Doktorsavhandling

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.