Fritidspedagogik 3, Barn, hållbar utveckling och utomhuspedagogik, 7.5 hp
Schoolage Educare 3, Children, Sustainable Development and Outdoor Education, 7.5 credits
971G08
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 3 (HT 2013) | 1 | Svenska |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Genomgågna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund 7,5 hp, Fritidspedagogik 1, Introduktion till fritidspedagogik och lärande 7,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap, Fritidspedagogik 2, Barn, gruppen, grupprocesser och lärande 15h p, Fritidspedagogik, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för begreppet hållbar utveckling med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten, klimat, miljö och hälsa
- relatera teorier om och perspektiv på hållbar utveckling
- problematisera olika former av ledarskap i relation till barns lärande om hållbar utveckling i utomhusmiljöer
-observera och reflektera över uteaktiviteter i fritidshemmets verksamhet
Kursinnehåll
Kursens behandlar hållbar utveckling, barn och lärande, vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området och för uppdraget som grundlärare. Huvudfokus i kursen är hållbar utveckling, med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten såsom klimat, miljö och hälsa.
I kursen synliggörs även de sociala och ekonomiska aspekterna av hållbar utveckling samt lokala och globala perspektiv. Teorier om relationen barn och natur belyses i kursen.
Kursens behandlar olika teorier om ledarskap knutet till lärande om hållbar utveckling, uteaktiviteter i olika när- och utemiljöer.
I kursen ingår också att observera, dokumentera och reflektera över barns lärande genom uteaktiviteter i relation till de aspekter av hållbar utveckling som behandlas i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, fältarbete, exkursion, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Provkoder
SRE1 Skriftlig redovisning: portfolio – 3,5 hp U-VG
SRE2 Skriftlig redovisning: hållbar utveckling - 1,5 hp, U-G
SRE3 Skriftlig redovisning: observationsuppgift - 0,5 hp, U-G
SEM1 Litteraturseminarium med skriftligt underlag: hållbar utveckling - 0,5 hp, U-G
MRE1 Muntlig redovisning med skriftligt underlag: observationsuppgift – 1,5 hp, U-G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.